امین سامعی افزود: در اجرای این طرح که با هدف پیشگیری از استعمال قلیان در میان مردم به خصوص جوانان اتخاذ شده است به ازای تحویل هر قلیان، هدیه ورزشی شامل لوازم ورزشی و بلیط استفاده از استخر شنا به افراد تحویل می‌شود.

وی ادامه داد:: متقاضیان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ به دفتر هیأت ورزش‌های همگانی استان واقع در ابتدای خیابان مسکن و شهرسازی یزد مراجعه کنند.

دبیر هیأت ورزش‌های همگانی یزد اظهار کرد: در این ارتباط آگاهی بخشی به جوانان در خصوص مضرات قلیان با برگزاری دوره‌های آموزشی و توزیع جزوه‌های فرهنگی با همکاری دستگاه‌های مرتبط پیش بینی شده است.

سامعی ابراز امیدواری کردکه این طرح با همکاری حامیان مالی و بخش خصوصی روز به روز در جامعه و در تمام مناطق استا گسترش یابد.

دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در بهمن ماه ۱۳۹۶ اعلام کرده بود که مصرف دخانیات در سال ۸۶ در بین زنان یک دهم درصد بود که این رقم در سال ۸۸ به یک درصد، سال ۹۴ به ۱.۶ درصد و سال ۹۵ به ۲ درصد رسید، که نشان می دهد گرایش به مصرف دخانیات در میان زنان یزدی در ۱۰ سال گذشته، ۱۵ درصد شده است.

بر پایه آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۲۸ درصد مردان و ۲ درصد زنان این استان دخانیات مصرف می کنند و از سال ۸۵ تا ۹۵ مصرف دخانیات در استان سیر صعودی داشت اما اکنون این الگو تغییر کرده و بیشتر به سمت قلیان گرایش پیدا کرد و رشد چشمگیری هم دارد.

در بررسی که در سال ۹۴ در یزد انجام شد ۱۹.۸ درصد مردان و ۵.۳ درصد زنان به صورت همیشگی یا تفریحی قلیان می کشند و تبلیغات ضد سیگار و اقدامات انجام شده از سرعت افزایش افراد به استعمال سیگار کاسته شده و صنایع دخانی با سوء استفاده از موقعیت انجام شده و اجرای نشدن قوانین، توانسته اند با جذب مشتریان کم سن و سال و جوانان، الگوی مصرف را به سمت قلیان تغییر دهند.

همچنین گفته شد که ۳۰ درصد سرطان‌ها با انواع دخانیات ارتباط دارند، سرطان‌های ریه، معده، پروستات، خون، روده، لب و لوزالمعده از جمله سرطان‌هایی است از عوارض بدخیم مصرف طولانی استفاده از قلیان و سیگار است.

بنابر اعلام مدیریت گروه بیماری‌های غیرواگیردار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، مصرف یکبار قلیان معادل ۷۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است، اگر در یک سیگار، نیم لیتر دود استنشاق می کنند در قلیان این رقم ۲۰ لیتر است و دود حاصل از قلیان حاوی مواد سرطانزا و سمی زیادی است.

استان یزد با یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت در سرشماری عمومی سال ۱۳۹۵، ۴۸ هیأت ورزشی و ۶۵ هزار بیمه شده دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.