برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا در پیامی توییتری که به زبان انگلیسی آن را نوشته، اظهار کرده است: نفوذ مشاور امنیت ملی آمریکا جدی‌ترین تهدید برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

این وزیر کوبایی افزود، استفاده از دکترین مونرو در نیم‌کره غربی "حمله به استقلال و تصمیم‌گیری آزاد مردم" است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بر اساس این دکترین، دولت آمریکا در سال ۱۸۲۳ میلادی تصمیم گرفت که از دخالت در جنگ‌های بین قدرت‌های اروپایی و مستعمرات آن‌ها خودداری، و وقوع جنگ یا فعالیت استعماری در قاره آمریکا را به عنوان حرکتی خصمانه تلقی کند.

جان بولتون، مشاور امنیتی ملی آمریکا همزمان با اعمال محدودیت‌های بیشتر از سوی واشنگتن برای سفر به کوبا به منظور اعمال فشار بر دولت کمونیست این کشور، در ماه آوریل اظهار کرد، این سیاست که بیانگر قیومیت آمریکا بر نیم کره غربی است، همچنان "زنده و صحیح و سالم" است.

بولتون همچنین در ماه مه متعهد شد که به محدودیت‌های روابط آمریکا و کوبا بیفزاید و هشدار داد، نفوذ هاوانا بر ونزوئلا "پایان خواهد یافت".

آمریکا از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ فشار خود را بر کوبا افزایش داده است. ترامپ محدودیت‌های تازه‌ای را در زمینه مسافرتی و تجاری بر این کشور اعمال کرده و درخواست سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی را برای لغو تحریم‌ها علیه این کشور رد کرده است.

آمریکا همچنین در واکنش به ادعای نفوذ کوبا بر ونزوئلا، تحریم‌های خود را علیه این کشور افزایش داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.