به گزارش شبکه الجزیره، «خلوصی آکار» در پاسخ به سخنان اخیر «مارک اسپر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفت: خرید موشک‌های اس ۴۰۰ از روسیه یک گزینه انتخابی نیست بلکه کاملاً ضروری است زیرا ترکیه در شرایط تهدید جدی قرار گرفته است.

آکار همچنین افزود؛ خرید سامانه دفاعی اس ۴۰۰ از روسیه هرگز به معنای تغییر جهت استراتژی ترکیه نیست.

آکار خاطر نشان کرد، آنکارا از طرف مرزهای سوریه به شدت مورد تهدید قرار گرفته است و خرید موشک‌های اس ۴۰۰ برای ما الزامی است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که دومین محموله تجهیزات مورد نیاز سامانه موشکی اس ۴۰۰ امروز (شنبه) توسط روسیه به دولت آنکارا تحویل داده شده است.

«مارک اسپر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز شنبه در پیامی توییتری نوشت؛ از شروع تحویل پدافند اس ۴۰۰ روسیه به ترکیه مطلع هستیم. موضع ما در خصوص جنگنده‌های اف ۳۵ تغییر نکرده است.

«رجب طیب اردوغان» پس از بازگشت از نشست گروه ۲۰ ژاپن و دیدار دوجانبه با ترامپ، در مصاحبه با خبرنگاران افزود: ترکیه، آمریکا و متحدان ناتو نظرات مختلفی در مورد تصمیم آنکارا برای خرید سامانه اس ۴۰۰ دارند.

برخلاف تهدید واشنگتن برای تحریم آنکارا در صورت خرید اس ۴۰۰، اردوغان گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اخیراً به وی اطلاع داده است که ترکیه در صورت خرید سامانه‌های اس ۴۰۰ روسیه مورد تحریم آمریکا قرار نمی‌گیرد. وی در عین حال گفته است که آنکارا در مورد خرید اس ۴۰۰ ناعادلانه رفتار کرده است.

به دنبال سخنان ترامپ، کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ ترامپ در مورد توافق موشک‌های اس ۴۰۰ روسیه بسیار نگران است و ترکیه را بارها برای همکاری در حوزه دفاعی با آمریکا و تقویت اتحاد ناتو بسیار تشویق کرده است.

هراس آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو از این است که رهگیری جنگنده‌های اف ۳۵ در رادارهای سیستم دفاع موشکی اس- ۴۰۰ وارد شده و توانایی این جنگ‌افزار در مقابله با روسیه کاهش یابد.

اردوغان گفت: من بر این باورم که درگیری‌ها در مورد خرید موشک‌های اس ۴۰۰ بدون هیچ مشکلی حل خواهند شد و همتای آمریکایی من نیز از این موضوع حمایت خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.