مرتضی تشکری در نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی و رؤسای دانشگاه‌های استان با استاندار خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: مأموریت دانشگاه علمی کاربردی، آموزش‌های توسعه‌محور است و برای این که بتواند به فعالیت خود ادامه دهد، باید با صنایع همکاری داشته باشد، چابک و به‌روز باشد و خود را با بازار کار منطبق کند.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های دانشگاه علمی کاربردی تمرکزگرایی است. باید توجه داشت که آموزش‌های علمی کاربردی با تمرکزگرایی سازگار نیست و باید حتماً چابک باشد. بر این اساس تقاضا داریم برای آموزش‌های علمی کاربردی به استان‌ها تفیذ اختیار داده شود و تمرکزگرایی را کاهش دهید تا بتوانیم مأموریت خود را به درستی انجام دهیم.

تشکری با اشاره به چالش‌های دانشگاه علمی کاربردی، تصریح کرد: در طول ۲۳ سال گذشته در آموزش علمی کاربردی سه چالش عمده داشته ایم؛ نخست این که در این مدت نظام آموزش عالی نتوانسته آئین‌نامه‌ها، ضوابط و فرآیندهای آموزش علمی کاربردی را تعیین و مستقر کند.

وی ادامه داد: همچنین ما تنها دانشگاهی هستیم که بر اساس قانون فعالیتمان می‌توانیم با دو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کار کنیم. با این وجود وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی ما را بایکوت کرده و اجازه ورود به هیچ حوزه کاری در علوم پزشکی را به دانشگاه علمی کاربردی نمی‌دهند. این در حالی است که در گذشته اجازه تدریس برخی موارد غیردرمانی به دانشگاه علمی کاربردی داده شده بود.

رئیس دانشگاه‌های علمی کاربردی خراسان رضوی با بیان این که «ضروری است یک معاونت برای آموزش‌های مهارتی شکل گیرد»، خاطرنشان کرد: همچنین تقاضا داریم آموزش‌هایی را که منجر به مدرک نمی‌شود، هم بپذیریم. چالش ما در بازار کار مدرک‌گرایی است و گواهینامه را به رسمیت نمی‌شناسند. اگر به گواهینامه‌ها اعتبار دهیم، اینقدر تقاضا برای ورود به دانشگاه به وجود نمی‌آید.

وی اضافه کرد: چالش دیگر اقتصاد آموزش‌های مهارتی است که متأسفانه تاکنون به آن پرداخته نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.