ورلد نوکلیر نیوز گزارش داد، آلیشر سلطانوف وزیر انرژی ازبکستان در گفت‌وگو با یک رسانه داخلی از تصمیم کشورش برای افزایش ظرفیت هسته‌ای خود خبر داد. این در حالی است که ازبکستان در اکتبر سال گذشته اعلام کرده بود قصد دارد یک نیروگاه برق هسته‌ای با دو راکتور بسازد.

رؤسای جمهور ازبکستان و روسیه نیز در همین راستا سال گذشته یک یادداشت تفاهم برای ساخت یک نیروگاه در این کشور آسیای میانه امضا کردند که یکی از سریع‌ترین اقتصادهای رو به رشد در جهان به شمار می‌آید.

ازبکستان به دلیل برخوردار بودن از بیشترین جمعیت در میان کشورهای آسیای میانه و رشد تولید ناخالص داخلی آن در سال‌های اخیر و همچنین آینده نیازمند دو برابر کردن تولید برق خود تا سال ۲۰۳۰ است.

اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان شامل دو راکتور VVER-۱۲۰۰ خواهد بود که قرار است در سال‌های ۲۰۲۸ و ۲۰۳۰ راه‌اندازی شوند.

وزیر انرژی ازبکستان اعلام کرد که ساخت دو واحد هسته‌ای دیگر با ظرفیت مشابه پس از تکمیل اولین نیروگاه کشور آغاز خواهد و احتمالاً روند ساخت‌وساز آن هزینه و زمان کمتری نیاز خواهد داشت.

بنابر این گزارش، ازبکستان با انرژی هسته‌ای نا آشنا نیست و نزدیک به ۶۰ سال است که در زمینه تحقیقات فن‌آوری هسته‌ای فعالیت می‌کند. این کشور از سال ۱۹۹۴ عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و یک راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاواتی دارد.

به گفته آلیشر سلطانوف، به دلیل دارا بودن منابع اورانیوم انرژی هسته‌ای یکی از گزینه‌های اصلی ازبکستان برای تولید برق در دهه‌های پیش رو به شمار می‌آید.

ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای در ازبکستان توسط شرکت روس اتم سبب خواهد شد تا سالانه دو هزار و ۴۰۰ مگاوات به شبکه برق این کشور اضافه شود و این میزان تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۱۸ درصد از برق تولیدی ازبک ها را تأمین خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.