حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در مراسم تودیع و معارفه رئیس شوراهای حل اختلاف، گفت: شوراهای حل اختلاف باید روی صلح و سازش و استفاده از ظرفیت‌های مردمی متمرکز شود.

وی افزود: شورای حل اختلاف به وجود آمد که به سمت صلح و سازش برود تا خیلی از مسائل وارد قوه قضائیه نشود. این فلسفه اولیه شورای حل اختلاف بود که ما قدری از آن فاصله گرفته‌ایم.

محسنی اژه‌ای گفت: آقای احمدی میانجی یکی از مدیران دلسوز و وقت شناس و منظم و خیرخواه و دارای ایده است و ما از ایشان در طول ۱۰ سال خدمتشان تشکر می‌کنیم و ایشان از سابقون هستند و زحمت زیادی کشیده‌اند و قطعاً همراه قوه قضائیه هستند.

وی افزود: آقای احمدی میانجی در این مدت یک سامان بخشی خوبی را ایجاد کردند و سامان بخشی شوراهای حل اختلاف شهری و روستایی را انجام دادند که خوب بود. موضوع دیگر انضباط در امور شورا بود که امر مهمی است و آقای احمدی میانجی توانست انضباط خوبی را در شوراهای حل اختلاف ایجاد کند.

 

محسنی اژه‌ای افزود: آقای احمدی میانجی موفق شد که آموزش‌های خوبی داشته باشد و آن را به روز کند. از نکات برجسته دیگر آقای احمدی میانجی نظارت و سرکشی و حضور فعال ایشان در استان‌ها و شوراها بود و جایگاهش را ارتقا بخشید.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: آقای مظفری نیز شخصیتی خیرخواه و مدیر و خلیق و متعهد دارد و در این مدت که ریاست دادگستری آذربایجان شرقی را برعهده داشت توانست هم پدری کند و هم توانست آن را ارتقا بخشد.

وی افزود: در حال حاضر برخی از عناوین مجرمانه مانند دعواها و آنهایی که به ضرب و شتم ختم می‌شود، توهین و امورات حقوقی دسته پایین است که با صلح و سازش قابل حل است و در جامعه بسیار دیده می‌شود و جا دارد که از ظرفیت‌های مردمی در این زمینه استفاده کنیم و شوراها نیازمند مطالعه مجددی هستند تا کمتر به سمت حکم دادن بروند.

محسنی اژه‌ای گفت: گاهی اوقات اداره کردن امور از سوی ما ممکن است با سایر دستگاه‌ها دچار کشمکش‌هایی شود که باید با مدیریت این امور ساماندهی شود و مسائل را در درون خود حل و فصل کنیم.

وی افزود: در این شرایط افرادی که متجاهر و مخل امنیت هستند و خاطر مردم را آزرده می‌کنند و انواع فسادها را دارند، در این نهاد که باید با آنها برخورد شود نباید جنبه تربیتی‌اش فراموش شود و بسیاری از قضات و مدیران به این امر توجه دارند و باید آنجایی که با متخلف و مجرم برخورد می‌شود با لسانی باشد که او تربیت شود.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: خداوند برای بشر باب توبه را باز گذاشته و در نتیجه ما نیز در این زندگی نظارتی، امنیتی و قضائی و اطلاعاتی باید باب توبه افراد را باز بگذاریم و باید ببینیم چه سازوکاری برای آن پیش‌بینی کرده‌ایم. البته برخی قوانین وجود دارد اما باید ببینیم در آموزش و متون درسی چه بابی باز کرده‌ایم که برخی از قضات از جمله آقای مظفری به این امر توجه داشتند.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: اکنون در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و فشار دشمن بر مردم وجود دارد که می‌خواهد صبر انقلابی را تمام و تنش‌های اجتماعی را برقرار کند و در این اوضاع نیازمند رونق تولید هستیم و باید به فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران کمک کنیم. البته ممکن است فساد مالی هم در میان باشد و باید ببینیم که چطور می‌توانیم آن را مدیریت کنیم تا هم مدیران و سرمایه‌گذاران نترسند و هم از طرفی مفسدان نیز اگر فساد کنند بترسند که با آنها برخورد می‌شود و استان آذربایجان شرقی نیز در این زمینه توفیقات خوبی را داشته است.

وی تاکید کرد: شوراهای حل اختلاف برای اینکه باری بردارند می‌توانند در جهت صلح و سازش گام برداشته و اثرات تربیتی مؤثرتری را بر جای بگذارند لذا باید روی صلح و سازش بیشتر متمرکز شود چرا که اساس ایجاد این شوراها پا در میانی ریش‌سفیدان با هزینه‌های مردمی و صلح و سازش بوده است تا بسیاری از مسائل وارد دستگاه قضا نشود که متأسفانه قدری از اهداف شوراهای حل اختلاف فاصله گرفته‌ایم و اگر با همین روال پیش برویم در آینده مجموعه‌ای از تشکیلات بزرگ حقوق‌بگیر خواهیم داشت که این را نمی‌خواهیم و خارج از سیاست‌های ابلاغی کوچک‌سازی‌مان خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.