در مراسم جشن چهاردهم ژوئیه (۲۳ تیر) که روز ملی فرانسه محسوب می‌شود، معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه را هنگام عبور از خیابان شانزه لیزه پاریس هو کردند.

همه این معترضان از بیم این که مبادا با برخورد یا محدودیتی از طرف نیرو‌های پلیس مواجه شوند، جلیقه‌های زردرنگ خود را درآورده بودند، اما برخی از آن‌ها بادکنک‌های زردرنگ در دست داشتند.

گروهی شامل حدود ۲۰ نفر نیز آهنگ‌هایی در تمجید از جنبش اعتراضی جلیقه زرد‌ها می‌خواندند و بر ادامه اعتراضات بر ضد امانوئل مکرونتاکید می‌کردند.

اعتراضات جلیقه زرد‌ها که روز گذشته (شنبه) وارد سی و پنجمین هفته شد امروز یکشنبه نیز همزمان با جشن روز ملی فرانسه موسوم به «روز باسیل» ادامه داشت.

فعالان جنبش اعتراضی فرانسه پیش از این اعلام کرده بودند در خلال مراسم دویست و سی‌اُمین روز ملی فرانسه در ۱۴ ژوئیه [۲۳ تیر ماه]، راهپیمایی جلیقه زرد‌ها در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی امانوئل مکرون برپا خواهد شد.

پیشتر وزارت کشور فرانسه برپایی تظاهرات و راهپیمایی همزمان با روز ملی فرانسه را از ماه‌ها قبل ممنوع اعلام کرده بود و همانگونه که پیش‌بینی می‌شد پلیس فرانسه روز یکشنبه با خشونت تظاهرات جلیقه‌زردها را سرکوب کرد؛ شنبه‌های اعتراضی فرانسه از ۱۷ نوامبر سال ۲۰۱۸ آغاز شده است و از آنجا که اقدام ملموسی برای رفع خواسته معترضان انجام نشده، این اعتراضات همچنان ادامه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.