سورنا ستاری در مراسم رونمایی از خط تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ با تاکید بر این که  راه تزریق تکنولوژی به صنعت خودرو همکاری با شرکت های دانش بنیان است، افزود: کارخانه داری و خام فروشی دیگر ارزش افزوده ندارد و باید به سمت طراحی و داخلی سازی برویم.

وی اشاره به آشنایی خود با صنعت خودرو گفت: این آشنایی به سال های قبل و در رابطه با تولید خودروهای سی ان جی بر می گردد و این تجربه نشان می دهد اگر بخواهیم خودروسازی داشته باشیم نیاز به کارخانه نداریم بلکه به نیروی کار دانشمند نیاز داریم.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: در بحث اشغال و قدرت نیروی انسانی جز نیروهای برتری هستیم. بنابراین کارخانه داری و خام فروشی دیگر ارزش افزوده حساب نمی شود و با اتکا به همین نیروی انسانی باید به سمت طراحی  و داخلی سازی برویم.

او اضافه کرد: با پول دولت تحقیقات به سرانجام نمی رسد و نیاز به ورود بخش خصوصی است. هیچ دانشگاهی محصول نمی دهد بلکه تجاری سازی با همکاری شرکت ها صورت نمی گیرد.

ستاری ادامه داد:، راه تزریق تکنولوژی کار با شرکت های دانش بنیان است و خوشبختانه ایران خودرو در این زمینه در حال پیاده سازی این کار است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: هیچ کشور اروپایی ظرفیت نیروی انسانی ما را ندارد. ما باید خود طراحی را داشته باشیم چرا که کارخانه داری باعث ارزش افزوده نمی شود.  

وی گفت: در حال حاضر با خام فروشی نمی توان کاری را پیش برد. در خودروسازی دانش باعث ارزش افزوده می شود و تا زمانی که طراحی نداشته باشیم باعث تحول عجیبی نمی شود. این که ما در زمان تحریم با چینی ها کار کنیم اسم آن کارخانه داری و وابستگی است.

وی ادامه داد: اگر طراحی خط تولید انجام شود کار خوبی است. روندهای تکنولوژی بسیاری از صنایع سنتی از جمله خودروسازی را در آینده تعطیل می کند. ایده های جدید صنعت خودروسازی را می تواند متحول کند.  

ستاری گفت: در بحث تحقیقات اگر  قرار است محصول جدیدی خارج شود باید سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن وجود داشته باشد. تجاری سازی باید توسط شرکت ها انجام شود. راه تزریق تکنولوژی به صنعت خودرو همکاری با شرکت های دانش بنیان است که این اتفاق در شرکت ایران خودرو در حال رخ دادن است. ایران خودرو به دنبال این است که پلتفرم های خود را راه اندازی کند و تجربیات خوبی در ساخت پلتفرم داشته و در زمان تحریم ها کمک به سزایی کرده است.  

او خاطرنشان کرد: حرکات جدید در زمینه ساخت خودرو در ایران خودرو فوق العاده است. این بحران ها باعث رشد می شود و دوست و دشمن شناخته می شود. ما اگر بخواهیم صنعت دانش بنیان داشته باشیم باید طراحی و تمام موارد را خودمان انجام دهیم.  

بیگلو: آنقدری که از تحریم های داخلی صدمه خوردیم، تحریم های خارجی تاثیر نداشتند

در ادامه این مراسم دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: پروژه تولید 301 از نظر تکنیکی خاصیت های مهمی دارد و نخستین پروژه با بیشترین سطح خودکفایی است.

 مازیار بیگلو  گفت: ما در سخت ترین زمان کار ساخت را شروع کردیم اما با این انرژی که ایران خودرو داشت به نتیجه رسیدیم این در حالیست که در سخت ترین زمان، وفادارترین قطعه سازان باقی ماندند و برای نخستین بار است که خودرویی بدون دخالت خارجی ها تولید می شود که افتخار می کنیم احتیاجی به شرکت های خارجی نداریم.

وی اضافه کرد: نوع پیگیری این پروژه خاص بود و جلسات مختلفی در خصوص ساخت برگزار شد تا به حال پروژه ای با این سطح طراحی و شفافیت نداشتیم.

او ادامه داد: این تحریم ها آنچنان موثر نبودند و توانستیم آن ها را دور بزنیم. نتیجه این بود که توانستیم خودرو را تولید کنیم. آنقدری که ما از تحریم های داخلی صدمه خوردیم تحریم های خارجی تاثیر نداشتند. وابستگی ارزی به دلیل عدم همکاری صنایع زیرساختی است. صنعت خودرو و قطعه نقطه اتصال ۶۰ بخش خدماتی و تولیدی است.

بیگلو خاطرنشان کرد: تولید فولاد و مواد اولیه هنوز قادر به تامین نیستند. باید بخش های خدماتی خود را ارتقا دهند تا از صنعت سنتی خارج شویم‌. بسیاری از مواد را علاقه نداریم وارد کنیم اما جای تاسف دارد که ساده ترین پلیمر صنعت خودروسازی را تولید نمی کند. دست مساعدت را به سمت وزارت صمت دراز می کنم چرا که برای تولید احتیاج به بقیه شرکت ها داریم. پروژه ۳۰۱ آغازی بود و نشان می دهد که می توانیم پروژه های بزرگ تری انجام دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.