حجت‌الاسلام والمسلمین موسی غضنفر آبادی رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی استان تهران که از ۸ خردادماه سال ۹۵ به سمت ریاست این دستگاه منصوب شده است مصاحبه ای را با فارس انجام داده است.

* باید دادگاه انقلابمان را جوان کنیم

فکر می‌کنید در دوره جدید قوه قضائیه که چند ماهی است آغاز شده چه چیزی در انتظارش می‌باشد و در این دوره، برنامه دادگاه انقلاب چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: قبل از پاسخ به سوال شما اجازه بدهید عرض کنم که برنامه بازدید من از این خبرگزاری بسیار مایه خرسندی‌ام شد که مجموعه‌ای از نیروهای مذهبی، انقلابی، دلسوز و جوان را در اینجا جمع کردید و در حال فعالیت هستید و از این بابت بسیار خوشحال شدم.

* لزوم توسعه شعبات امنیتی دادگاه انقلاب

در بحث دادگاه انقلاب بنده یک دیدگاهی داشتم و این دیدگاه را خدمت آیت الله رئیسی منتقل کردم و آن دیدگاه این بود که ما باید دادگاه انقلاب خود را جوان کنیم و نیروهای انقلابی بصیر، هوشیار و آگاه در دادگاه انقلاب تزریق شود و مخصوصاً شعبات امنیتی ما توسعه پیدا کند بنابراین بحث توسعه شعبات و جوانگرایی و نیروهای متخصص و علاقه‌مند به کار در دادگاه‌ها جزء برنامه و دیدگاه‌ ماست.

بنده این موضوع را مطرح کردم و مورد استقبال آیت الله رئیسی مواجه شد و قرار شد پیگیری شود.

گذشته انقلاب، گذشته بسیار  روشنی است. بنده این نکته را هم باید اشاره کنم، برخی‌ها دادگاه انقلاب فعلی و امروزی را هنوز نفهمیده و نمی‌فهمند مخصوصاً کسانی که در خارج از کشور هستند، فکر می‌کنند دادگاه انقلاب، همدادگاه انقلاب اوایل انقلاب است با همان صلاحیت‌ها و به اصطلاح شرایطی که اوایل انقلاب بود در حالی که اینطور نیست.

دادگاه انقلاب اسلامی ما امروز با نام تخصصی و صلاحیت‌هایی که قانون برایش مشخص می‌کند، فعالیت می‌کند مانند دادگاه کیفری، دادگاه‌های تجدید نظر البته دادگاه رسیدگی به جرایم اطفال، مشکلات امنیتی، مواد مخدر، قاچاق کالا و ارز و صلاحیتی که اضافه شد جزء دادگاه‌های تخصصی هستند.

* دادگاه انقلاب، یک دادگاه تخصصی است

البته جرایم اقتصادی که متهم یا متهمان به عنوان مفسد فی‌الارض تشخیص داده شوند وظیفه دادگاه انقلاب است و کمتر از آنها هم دادگاه‌های ویژه است که این صلاحیت‌ها هم به آن‌ها داده می‌شود. بنابراین اصل دادگاه انقلاب امروز فقط نام مقدس دادگاه انقلاب است و یک دادگاه تخصصی است. 

کار دادگاه انقلاب، بسیار حساس و دشوار است و جرایمی که علیه امنیت ایجاد می‌شود باید رسیدگی کند ضمن اینکه جرایم امنیتی نیز بسیار زیاد است.

کسانی هستند که از بیرون ممکن است کارهای ضد امنیتی انجام دهند مانند بحث تروریستی که در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت رسیدگی به چنین پرونده‌هایی بسیار دشوار است یا برخی از افرادی که دشمن، آنها را شست‌وشوی ذهنی داده و یا می‌دهد و برای عملیات ها انتحاری به ایران می‌فرستد و هر روز از وزارت اطلاعات و یا از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام می‌کنند مثلاً تیمی منهدم شده و دستگیر شده‌اند.

* مواد مخدر یکی از آسیب‌های جدی جامعه

امروزه یکی از آسیب‌های اجتماعی ما  بحث مواد مخدر است که متأسفانه آسیب‌های زیادی را به جامعه وارد کرده و یا بحث قاچاق کالا و ارز همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند یکی از بحث‌های بسیار مهم اقتصاد ما می‌باشد، مخصوصاً کسانی که به صورت قانونی قاچاق کالا را انجام می‌دهند.

* قاطعیت، نفوذناپذیری و صلابت نفس، شروط لازم برخورد جدی قاضی با متهمان

شرایط حاد و خاص ما ایجاب می‌کند برخوردهای جدی و قاطعی را انجام دهیم؛ قاطعیت، نفوذ ناپذیری، صلابت نفسی که قضات ما دارند در این قاطعیت نقش دارد.

باید اهمیت کار قضات را کمی تشدید کنیم مانند پرونده‌هایی که به صورت میلیاردی وارد دادگاه می‌شود و قضات به صورت سلیم نفس و بی‌اعتنا به دنیا به پرونده رسیدگی می‌کنند.

* در جریان نفوذ بعضی افراد در پرونده‌ها هستیم

ما در جریان هستیم که بعضی از افراد می‌خواهند نفوذ کنند و به هر حال اقداماتی را انجام بدهند ولی قضات ما به صورت جدی به پرونده‌ها رسیدگی کرده و رسیدگی می‌کنند و خیلی از افرادی که به هر صورتی دیگران را فریب داده‌ تا به قضات نفوذ کنند به حمدالله ناکام مانده‌اند.

حضور آقای رئیسی در قوه قضائیه چطور ارزیابی می‌کنید؟

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: ما هفته قوه قضایی  را در حالی برگزار کردیم که در صدر این قوه یک فردی از درون خود قوه قضائیه قرار گرفته است کسی که پست‌های متعددی را تجربه کرده است و تسلط کامل  بر همه اجزای قوه قضائیه اعم از بحث‌های قضایی و نظارتی دارد.

* امیدواری به چابک‌سازی و پرکارتر شدن دادگاه انقلاب در دور جدید قوه قضائیه

آیت‌الله رئیسی در سازمان نظارتی، رده‌های پایین، در دادگاه انقلاب، دادستان کل، معاون اول قوه فعالیت داشته‌ است و تسلط کامل بر تشکل‌های قوه قضائیه دارد و بنده خیلی امیدوارم دادگاه انقلاب بسیار چابک‌تر، مفیدتر، پرکارتر و موثر تر ان‌شاءالله در برخورد با مفسدیت و در برخورد با مجرمین موفق باشد.

اقدام یا پیشنهادی در جهت جوان‌سازی بدنه دادگاه انقلاب صورت گرفته است؟

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: بله  رهنمودی را ایشان عرض کرده‌ است که ما باید دنبال کنیم. 

  یکی از  نکاتی که برخی از منتقدان در مورد بحث جوان‌سازی دستگاه قضایی مطرح می‌کنند این است که در اصول فقهی هرچقدر سن قاضی بالاتر باشد می‌تواند بهتر و صحیح‌تر برای پرونده تصمیم بگیرد، آیا این موضوع منعی دارد که ما قاضی جوانی داشته باشیم؟ به نظر می‌رسد فارغ از اینکه این موضوع درست باشد یا خیر، دادگاه انقلاب یکی از محاکمی است که هر چقدر قاضی پخته‌تر به لحاظ اهمیت موضوع و سنگین بودن پرونده باشد، بهتر است یعنی به نظر می‌رسد روحیه دادگاه انقلاب با روحیه جوان سازی زیاد مطابقت نداشته باشد؛ چقدر از این برداشت درست و چقدر غلط است؟

حجت الاسلام و المسلمین غضنفر آبادی: موضوعی که شما عرض می‌کنید کلّیت ندارد؛ گاهی امکان دارد یک جوان به جای یک نفر که سن و تجربه دارد، کار انجام دهد مضافاً به اینکه در چارچوب قانون و شرع عمل می‌کنیم. گاهی ممکن است اطلاعات یک قاضی جوان بهتر و  بیشتر از  یک قاضی مسن باشد اگر اطلاعاتش کامل و دقیق باشد و اگر شهامت و شجاعت در تصمیم‌گیری داشته باشد می‌تواند موفق شود؛ البته اینها از لوازم کاری قاضی است و اگر متدین باشد قاضی موفقی خواهد بود.

* لزوم استفاده از قضات جوان در کنار قضات با سابقه

باید قضات جوان ما بیایند و در کنار قضات با سابقه کار و رسیدگی به یک پرونده در دادگاه انقلاب را یاد بگیرند؛ ما اگر بخواهیم دادگاه انقلاب را جوان کنیم اینطور نیست که بگوییم قاضی جوان اینجا بیاوریم و همه قضاتی که اینجا هستند، بروند؛ حداقل ۵ الی ۶ سال طول می‌کشد که یک قاضی جوان کار را یاد بگیرد و وارد کار شود و بتواند عرصه را به دست بیاورد.

این پروسه حتماً باید طی بشود؟

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: حتماً؛ البته ما دو راه داشتیم یکی از بین قضاتی که کمی کار کرده‌اند انتخاب شود و راه دوم این که قضات جوان علاقه‌مند کار به دادگاه انقلاب، دعوت شوند و کار یاد بگیرند که این پروسه  ممکن  است طی ۸ الی ۱۰ سال به طول بینجامد تا مشخص شود آیا این افراد این توانمندی و شهامت را دارند یا خیر که البته در چند نوبت این بررسی انجام می‌شود.

در سال ۹۶ یکی از اتفاقات متأسفانه ناراحت کننده کشور حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی(ره) بود که مشخص شد که اینها وابسته به گروه داعش هستند و خیلی از آنها کشته شدند اما حدود ۱۲ نفر از آنها و وابستگان آن‌ها بازداشت شدند. از سال ۱۳۹۶ برای منصوبین به  داعش دادگاهی برگزار شده یا خیر؟ روند این  دادگاه‌ها چگونه است؟ 

* آدم‌هایی هستند که بخاطر اختلاف با اهل سنت آنها را به شهادت می‌رسانند

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی:  به غیر از  آنهایی که رسیدگی شد تعدادی هم مورد رسیدگی قرار گرفتند. به غیر از آن پرونده‌ها، پرونده‌هایی هم داشتیم که به قصد عملیات‌های انتحاری قصد ورود به کشور را داشته و یا در مرزهای ما و یا داخل کشور قبل از انجام عملیات انتحاری دستگیر شده‌اند؛ حتی بعضی از آنها افراد خارجی هستند که اینجا آمده‌اند تا این ملت را به خاک و خون بکشند پس این فکر خبیثانه و آدم‌کُشی آن‌ها واقعاً وجود دارد شاید واقعاً در توان آن فرد نیست اما گاهی در اطراف آدم‌هایی هستند که قصد دارند به خاطر اختلافاتی که با مردمان اهل سنت ایجاد می‌کنند این مردمان را در مرزهای کشور به شهادت برسانند.

* داعشی‌ها در انتظار محاکمه دستگاه قضا

این افراد قصد داشتند در داخل کشور و مرزها این عملیات‌ها را به انجام برسانند که به لطف خدا و با هوشیاری مأموران اطلاعاتی ناکام مانده و دستگیر شدند که از این افراد برخی محاکمه شدند و برخی هم منتظر محاکمه  هستند.

تعداد عددی این افراد مشخص است؟

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: تعداد آنها الحمدالله زیاد نیست.

از طرف کشور خاصی بوده‌اند یا خیر؟

حجت‌الاسلام غضنفرآبادی: نه همان افرادی که از طرف برخی از کشورها برای کمک به داعش می آمدند، بودند.

فارس : عمدتاً پرونده‌های فوق العاده خاص یا حساس نظیر جاسوسی در دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شود و خصوصیت این پرونده‌ها این است که ضد انقلاب و دشمنان نظام روی آن حساسیت ویژه‌ای دارند. گاهاً عدم اطلاع‌رسانی به هنگام باعث شده است که دست ضد انقلاب برای شایعه‌سازی و اطلاعات غلط باز شود و قوه قضائیه فرصت اطلاع‌رسانی را از دست داده است آیا بنایی برای اطلاع‌رسانی این پرونده‌ها وجود دارد؟ 

* عمده جاسوسان از ناحیه رژیم غاصب صهیونیستی، آمریکا و انگلیس هستند

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: چون عمده جاسوس‌ها از ناحیه رژیم غاصب صهیونیستی، آمریکا و انگلیس هستند، هرگاه جاسوسی بازداشت می‌شد تبلیغات گسترده‌ای را انجام می‌دهند به نحوی که افرادی که به کار می‌گرفتند از افراد سر سپرده داخلی خودشان و ضد انقلابی‌ که آمریکا هم در خدمتشان است، آنها نیز  فضاهای رسانه‌ای خودشان را نیز به صورت گسترده در اختیار آنها قرار می‌دهند هستند، گاهی اوقات تحت عنوان حقوق بشری موضوع را پیش می‌بردند و مظلوم‌نمایی انجام می‌دادند و کار رسانه‌ای خودشان را انجام می‌دادند متأسفانه این نقص وجود داشت.

* لزوم ایجاد یک مدیریت رسانه در قوه قضائیه

من احساس می‌کنم حتماً باید یک مدیریت رسانه در قوه قضائیه داشته باشیم که به خاطر پیشگیری از این  قبیل موضوعات اتفاق می‌افتد که یک جاسوس بازداشت می‌شود تا ما بخواهیم موضوع این فرد خائن به مردم، خائن به نظام، خائن به امنیت مردم، خائن به سرنوشت مردم را مطرح کنیم زیرا می‌دانید که یک خائن می‌تواند خیلی ضربه بزند در بحث های اقتصادی، در بحث‌های امنیتی، در بحث‌های اقتدار نظام واقعاً خیلی مهم است لذا ما باید یک پشتوانه مردمی داشته باشیم که بتوانیم خوب مجازات کنیم ولی عکس آن را می‌بینیم.

* لزوم اطلاع‌رسانی و توضیح به مردم در مورد جاسوس‌ها

در این موقعیت یک فضای مسمومی درست می‌شود و می‌گویند آن فرد واقعاً مظلوم و بی‌گناه است و خیلی از موضوعات بدین شکل می‌باشد. حالا فرض بفرمایید اگر فردی به برخی از کشورهای خارجی وابستگی داشته باشد صدای آن کشورها بیشتر است؛ از این جهت که بیشتر دنبال این هستند که عنوان کنند آن متهم به عنوان یک توریست آمده یا اینکه آمده در کشور ما کار بکند، لذا ما باید مدیریت رسانه‌ای را در مورد یک جاسوس یا  یک کسی که عمل ضد امنیتی انجام داده انجام دهیم و باید در این رابطه به مردم توضیح بدهیم.

* در رابطه با عدم انتشار اسامی متهمان با مشکل قانونی مواجه هستیم

هرچند از لحاظ قانونی مشکل داریم. قبل از محاکمه و محکومیت یکی از مشکلات این است که نمی‌توانیم اسامی افراد را ببریم ولی از نظر بنده باید این قانون اصلاح شود یعنی ما ناگزیر هستیم سکوت کنیم ولی دشمن در بحث‌های جاسوسی دروغ‌های خود را منتشر می‌کند و شما  بهتر می‌دانید در رسانه هرکسی که خبر اول را  گفت می‌گویند او درست گفته است.

یکی از پرونده‌های مهم با عنوان اتهامی «جاسوسی» که به دادگاه انقلاب جهت رسیدگی ارجاع شده بود پرونده‌ موسوم به «فعالان محیط زیستی» بود که در این پرونده یکی از متهمان به نام کاوس سید امامی در زندان خودکشی کرد. آخرین وضعیت رسیدگی به این پرونده را توضیح دهید.

* جاسوسان محیط زیستی به زودی محاکمه می‌شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: بله، این پرونده جهت رسیدگی بیشتر به دادگاه انقلاب ارجاع داده شد و در حال حاضر در دست بررسی است و به زودی متهمان این پرونده محاکمه می‌شود.  

تعدادی متهمین چند نفر بود؟

حجت‌الاسلام غضنفر آبادی: بین ۸ الی ۹ نفر 

در احکام متهمین پرونده، مفسدفی‌الارض نیز موجود است؟ 

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: بله، حکم مفسدفی‌الارض هم دارد.

به احتمال زیاد این پرونده یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های دادگاه انقلاب باشد؟ 

حجت‌الاسلام غضنفر آبادی: بله، احتمالاً همینطور است. (با لبخند)

* وجود حکم افساد فی‌الارض در پرونده‌های منافی عفت و تجاوز

الان نیز مانند سابق پرونده‌های منافی عفت، تجاوز و تعارضات به دادگاه انقلاب ارسال می‌شود؟

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: بله، اگر کسی فیلم گرفته باشد و یا انتشار فیلم کرده باشد پرونده آن به دادگاه انقلاب ارسال می‌شود. 

فارس : آیا در دادگاه انقلاب چنین پرونده‌هایی موجود است؟

حجت‌الاسلام غضنفر آبادی: بله. 

فارس : آیا اتهامات چنین افرادی مفسد فی الارض می شود؟

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: : افساد فی الارض هم ممکن است باشد.

* آرزو می‌کنم پرونده نگین غرب هرچه زودتر تعیین تکلیف شود/ پیشرفت قابل ملاحظه در پرونده

فارس : قبلاً در دادگاه انقلاب اتاقی برای پرونده‌ای به نام «نگین غرب» به جهت کثرت این پرونده وجود داشت اکنون چنین اتاقی برای این پرونده وجود دارد؟

حجت‌الاسلام غضنفر آبادی: بله هنوز وجود دارد.

نتیجه‌ای هم داشته است؟

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: پیشرفت زیادی انجام شده، ولی برای فروش اموال زمان زیادی لازم است، در رابطه با افرادی که طلبکار هستند و باید بدهی آنها پرداخت شود پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است.

اموال توقیفی به اندازه پرداخت بدهی طلبکاران است؟ 

حجت‌الاسلام غضنفر آبادی: بله، کفاف بدهی طلبکاران را می‌دهد.

فکر می‌کنید تعیین تکلیف نهایی این پرونده چه مقدار  طول بکشد؟

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: این را نمی‌توان گفت، ولی آرزو می‌کنم هرچه زودتر تمام شود.

* لزوم اصلاح قوانین ۳۵۰ و ۴۵۰ آیین دادرسی کیفری 

متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها با توجه به جرایمی که انجام می‌شود (فارغ از مفاسد اقتصادی که استیجازه که مقام معظم رهبری هم دارد) چند روز است؟ آیا برای اینکار مبنایی وجود دارد؟ 

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: مبنای رسیدگی برای این پرونده‌ها، آماری که به ما داده‌اند نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است، حدود ۱۱۰ روز است. پرونده‌هایی که با تعدد قاضی رسیدگی شود، پرونده کیفری یک است.

اشکال، اشکال قانون است که هم حضور متهم است و هم حضور وکیل؛ اگر وکیل نباشد یا متهم نباشد رسیدگی انجام نمی‌شود. تعدادی از مواد قانون آیین دادرسی کیفری از جمله مواد ۳۵۰ و ۴۵۰ قانون آئین دادرسی کیفری باید اصلاح شود. این ماده (۳۵۰) می‌گوید که اگر فرض شود متهم آزاد باشد باید رسیدگی را تجدید بکند و عکس آن، اگر متهم حضور پیدا کند و وکیل حضور پیدا نکند باز هم رسیدگی پیدا نمی‌شود.

دادگاه آقای حسین هدایتی هم همینطور بود؟

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: بله عدم حضور متهم و وکیل این وقفه را به وجود می‌آورد. باید یک فکری به حال این ماده شود. 

آیا امکان این وجود دارد در غیاب متهم، حکم صادر شود؟

حجت‌الاسلام غضنفر آبادی: بله در دادگاه انقلاب وجود دارد ولی بستگی به نوع جرم دارد ولی اگر پرونده در دادگاه کیفری یک قرار بگیرد نمی‌شود حکم غیابی صادر کرد ولی اگر پرونده در دادگاه کیفری دو قرار بگیرد، می‌شود حکم غیابی را صادر کرد.

* رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی مختص به تهران نیست

در پرونده‌های مفاسد اقتصادی صرفاً محل دادگاه انقلاب است یا با استیجازه مقام معظم رهبری این اجازه را فقط برای دادگاه انقلاب تهران صادر کرده‌‌اند؟

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: خیر، مخصوص دادگاه انقلاب تهران نیست و در دادگاه‌های انقلاب مرکز استان هم می‌شود. 

در قانون مجازات اسلامی جدید  برای محاکم قضایی یک سری شرایطی گذاشته شد که در برخی از دادگاه‌ها شاهد طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها هستیم آیا  در دادگاه انقلاب همان تأثیر ایجاد شده است یا خیر؟  مثلاً گفتند حتماً باید سه نفر مستشار وجود داشته باشد و ...

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: فرقی نمی‌کند، این مسأله جزء ماده ۴۵۰ آئین دادرسی کیفری است؛ قبلاً دادگاه تجدید نظر بستگی به نظر قاضی یا قضات دادگاه تجدید نظر بود که اگر لازم می‌دانستند از طرفین دعوت می‌کردند که این ماده حذف شد.

* تراکم بسیار زیاد پرونده‌های دادگاه تجدیدنظر

در یک سطری از این ماده گفته شد حتماً باید از طرفین دعوت شود در یک سو، متهم، در یک سو، شاکی مرحله اول باید بخوانند اگر عیب و نقصی وجود نداشته باشد باید وقت رسیدگی تعیین کنند و به طرفین اعلام کنند که این حجم خیلی بالا بود.

قبلاً اگر قاضی تشخیص می‌داد وجود طرفین برای روشن شدن موضوع لازم است از طرفین دعوت می‌کرد، که قرار شد باز اصلاح شود؛ الان متأسفانه واقعاً حجم پرونده‌های دادگاه تجدید نظر بسیار با تراکم بالاست.

تنوع حل پرونده در دادگاه  تجدید نظر نیز همین است و واقعاً به تشخیص قاضی می‌گذارند چرا که ما به قاضی اعتماد می‌کنیم؛ اگر لازم  بود قاضی دعوت می‌کند و اگر لازم نبود رأی خود را صادر می‌کند.

*در مسأله گوشت‌های تنظیم بازاری به مردم خیانت کردند

در رابطه با گوشت‌های تنظیم بازاری و پرونده‌هایی که تشکیل شد، موضوعی هست بفرمابید؟

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: : متأسفانه در رابطه با آن حجم از گوشتی که خریداری می‌شد و اینکه بالطبع باید صف‌ها کاهش پیدا می‌کرد اما در عمل چنین نمی‌شد و مشخص بود که در مدیریت توزیع واقعاً اشکالاتی وجود داشت.

* پرونده خیانتکاران در بحث گوشت‌های تنظیم بازاری به زودی روی میز قاضی

متأسفانه پرونده‌هایی هم تشکیل شده است و به زودی اعلام و رسیدگی می‌شود و افرادی که  واقعاً خیانت کرده‌ و گوشتی که وارد کشور می‌کردند در بازار آزاد به فروش می‌رساندند یعنی کسانی که متصدی این کار بودند و به مردم خیانت کردند تعیین تکلیف می‌شوند.

چه تعدادی پرونده در رابطه با گوشت‌های تنظیم بازاری در دادگاه انقلاب موجود است؟

حجت‌الاسلام غضنفر آبادی: فعلاً چند پرونده در دادگاه موجود است.

* مهمترین پرونده‌های سال جاری؛ مفاسد اقتصادی

فارس : به نظر شما مهمترین پرونده سال ۱۳۹۸  تا به امروز چه پرونده‌ای بوده است؟

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: یک پرونده نیست، چند پرونده است و بیشتر پرونده‌های مفاسد اقتصادی است.

می‌خواهیم بدانیم نظر شخصی شما چیست؟ 

حجت‌الاسلام غضنفر آبادی: تعدادی پرونده بود که مورد رسیدگی قرار گرفت.

* پرونده بانک سرمایه فاجعه بود

مثلاً بانک سرمایه... 

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی:  بانک سرمایه فاجعه بود؛ به نظر من پرونده بانک سرمایه پرونده عجیبی بود.

  از نظر شبکه سازی پرونده عجیبی بود یا غیره؟ 

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: از باب سهل انگاری، بی توجهی، سوء مدیریت، عدم احساس مسؤولیت، عدم نظارت و ... . 

* در پرونده مه‌آفرید خسروی، دستگاه نظارتی بانک خاموش بود! 

شما دادگاه آقای مه‌آفرید خسروی در سال ۱۳۹۱ و سال ۱۳۹۲ را دنبال می‌کردید؛ در آن زمان آقای سراج (رئیس کنونی سازمان بازرسی کل کشور) گفته بود چون پرونده آقای خسروی را هرچه بیشتر دنبال می‌کردیم به این نتیجه می‌رسیم در یک دوره‌ای کل دستگاه‌های نظارتی خاموش بوده  است که گذاشته‌اند آقای مه‌آفرید خسروی و تیمش در طول یک دوره ۵-۴ ساله یک سری اقدامات سوء انجام دهند. در پرونده بانک سرمایه نیز دستگاه‌های نظارتی خاموش بوده است؟ 

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: دستگاه نظارتی خود بانک خاموش بوده است.

فارس : پس یک بی ارادگی از  سوی خود بانک بوده است که باعث شده این اتفاق رخ بدهد؟ 

حجت الاسلام و المسلمین غضنفر آبادی: یک بی ارادگی بوده است.

* رسانه خوب پاسخگوی دروغگویی‌ها و هجمه‌های دشمن باشد

فارس : نظرتان در مورد فضای رسانه‌ای ایران و اینکه این فضا متحول شده چیست؟ 

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: فضای رسانه‌ای از نظر من با نظر شما ممکن است تفاوت کند. مهم است که رسانه بتواند پاسخگوی دروغگویی‌ها، هجمه‌ها و برنامه‌ریزی دشمن باشد.

رسانه مانند یک جنگ می‌باشد یعنی جنگ رسانه‌ای، علاوه بر جنگ اقتصادی، جنگ اعتقادی و جنگ رسانه‌ای نیز وجود دارد که این جنگ رسانه‌ای ممکن است اعتقاد ما را رقم بزند. اگر در جنگ رسانه‌ای قوی نباشیم بچه‌های ما آسیب زده خواهند شد لذا رسانه‌ای که من از آن  تعریف می‌کنم باید حتماً جواب هجمه‌های رسانه‌ای، دروغ‌های رسانه‌ای، باید جواب شایعه سازی‌های دروغ و دروغ‌های اعتقادی را بدهد.

* رسانه‌ها باید در جنگ اقتصادی مراقب باشند و جلوی تبلیغات بیگانگان را بگیرند

همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند در فضای رسانه خیلی فضای بی در و پیکری وجود دارد. در این فضا کار کردن صِرفِ خبر نیست یعنی شما هم مراقبت بکنید؛ در این جنگ اقتصادی هم باید خبرهایتان را تنظیم کنید و مراقبت کنید چه تعدادی از این مردم از کدام مسؤول نگرانند، بی توجهی کدام مسؤول جدی است و باید پیگیر آن باشیم  از خدمات کدام مسؤول داریم  آسیب می‌بینیم و باید پیگیر باشیم.

بیگانگان هم تبلیغات خود را انجام می‌دهند، بیگانگان هم اصل نظام را هدف قرار دادند و باید رسانه‌ها جلوی این موضوع را بگیرند.

* اگر حمایت مردم را داشته باشم به انتخابات مجلس باز می‌گردم

برنامه  و صحبت‌های کلی شما برای انتخابات مجلس چیست؟ آیا می خواهید به عرصه نمایندگی بازگردید؟

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: من در سفری که به شهرستان‌ها داشتم، یعنی در محل سکونتم در یک دید و بازدیدی که در یک جمعی از دوستان داشتم یک سوالی را مطرح کردند که آیا شما می خواهید در انتخابات مجلس حضور پیدا کنید که من پاسخ دادم و همان پاسخ را خدمت شما عرض می‌کنم.

بنده عرض کردم که اگر مردم آمادگی حمایت از من را داشته باشند من هم اعلام می‌کنم برای خدمتگزاری به آنها این آمادگی را دارم لذا اعلام کردم از نظر من خدمتگزاری به مردم بالاترین افتخار است و این توانمندی را در خود می‌بینم که در مجلس کارهای خوبی را  برای مردم، نظام، انقلاب و شهرستان‌ها انجام بدهم. 

یعنی چه حمایت‌هایی لازم  دارید؟ 

حجت‌الاسلام غضنفر آبادی: مردم حمایت کنند و رأی بدهند.

* برخی نباید فریب شعارها و پول خرج‌کردن‌های انتخاباتی را بخورند

بحث تبلیغات چطور می‌باشد؟  

حجت الاسلام والمسلمین غضنفر آبادی: بحث تبلیغات همین است، البته مردم خیلی هوشیار و آگاه هستند البته باز هم تأکید می‌کنم گاهی اوقات برخی از افراد ممکن است فریب شعارها و فریب پول خرج کردن‌های دیگران را بخورند و اگر این موضوع را مراقبت کنند ما مشکلی نداریم و شما ممکن است سوالی بکنید کار شما در دادگاه انقلاب کار راحت، خوب مثلاً با آرامش است چرا می خواهید آنجا بروید؟ عرض می‌کنم که با برخی از مسؤولین بلند پایه قوه قضائیه نیز صحبت داشته‌ام گفته‌اند که اگر مردم واقعاً درخواست دارند شما  نیز حضور پیدا کنید.

مسؤولین قوه قضائیه با نماینده شدن شما مشکی ندارند ؟ 

حجت‌الاسلام غضنفر آبادی: خیر.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.