علیرضا آوایی در دیدار با فایق زیدان رئیس شورای عالی قضائی عراق گفت: از پیروزی‌های مکرر شما در صحنه‌های داخلی و بین المللی تشکر می‌کنم و امیدوارم با کمک هم همه مشکلات را پشت سر بگذاریم و هر روز بیش از گذشته به قله‌های اوج نزدیک شویم.

وی افزود: ما دو کشور همسایه با ارتباطات نزدیک به هم هستیم. ظرف چند سال چند میلیون از اتباع ما به کشور شما رفت و آمد می‌کنند و این گستردگی روابط اقتضا می‌کند که مشکلات حقوقی و قضائی هم آنها داشته باشند.

آوایی ادامه داد: پیروزی شما بر داعش جزو کارهایی بزرگی بود که انجام شد. بسیاری از کارشناسان انتظار چنین پیروزی نداشتند و توفیقات در این زمینه بسیار خوشحال کننده است.

وی یادآور شد: از سال ۹۰ موافقتنامه انتقال محکومین به تصویب رسید که طی ۴ مرحله این کار انجام شد اما در مرحله ۵ مبادله انجام نشد. ما الان ۳۲۴ زندانی در دولت مرکزی عراق داریم. بیشتر از خود زندانیان خانواده‌هایشان در فشار قرار می‌گیرند و علی رغم استرداد مجرمین که داشتیم ولی گاهی وقت‌ها این استرداد با تأخیر انجام می‌شود که امیدواریم در این خصوص تسریعی صورت گیرد.

وزیر دادگستری گفت: پیشنهادم این است که کمیسیون مشترکی از دستگاه قضائی شما و ما تشکیل شود و بر روی مسائلی که اختلاف نظر در آن وجود دارد کار کنند.

وی افزود: طبعاً ما به قوانین شما احترام می‌گذاریم اما انتظاری از مجموعه قضائی شما داریم. گاهی وقت‌ها ایرانیان به خاطر جرایمی که مرتکب شدند گرفتار می‌شوند و می‌خواهیم آنهایی که جرایم سنگین ندارند و جرایم ساده‌ای را مرتکب شده‌اند و مجرمین حرفه‌ای نیستند با رأفت بیشتری با آنها برخورد شود، خصوصاً کسانی که مسن هستند و در رابطه با تناسب احکام صادره و جرایم ارتکابی آنها و نیز در ملاقات خانواده‌های آنها با زندانیان تسریع صورت گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.