منصور غلامی در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال ولی داداشی نماینده مردم آستارا در رابطه با وضعیت رفاه دانشجویان دکترا گفت: ما در دهه گذشته رشد قابل توجهی در توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور داشتیم به طوری که دوره‌های ارشد و دکترا در این سال‌ها دایر شده، حال دوره دکترا موتور محرک برای رشد علمی در کشور است و ظرفیت‌ بالایی برای ما محسوب می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: این وزارتخانه تمام تلاش خود را برای تأمین امکانات رفاهی برای دانشجویان به ویژه دانشجویان دوره دکترا صورت داده، حال این امکانات از منابع مختلف تأمین می‌شود، عمده این اعتبارات در اختیار صندوق رفاه دانشجویی قرار گرفته که این منابع از ردیف‌های اعتباری قوانین بودجه سالیانه اخذ می‌شود.

وی افزود: متأسفانه در سال ۹۷ از اعتبارات مصوب در قانون بودجه حدود ۴۰ درصد محقق نشد که این میزان حدود صد میلیارد تومان بوده است، این به معنای آن است که صندوق رفاه دانشجویی به جز دریافت شهریه‌ها،اعتباری برای هزینه‌کرد ندارد مگر این ردیف‌های بودجه‌ای که باید محقق شود.

غلامی گفت: در سال گذشته صندوق رفاه دانشجویی از مجموع ۶۴۰ میلیارد تومان درآمد عمومی حدود ۲۰۶ میلیارد تومان را صرف پرداخت تسهیلات به دانشجویان دکترا کرده است که این میزان حدود ۳۵ درصد از منابع صندوق است اما نسبت دانشجویان دکترا به کل دانشجویان حدود ۶ درصد بوده، همچنین حدود ۵۰۳ میلیارد تومان تسهیلات به دانشجویان دوره دکترای روزانه داده‌ایم که با توجه به فرصت ۳ ساله، این اعتبارات به زودی برنمی گردد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: همچنین در سال‌های ۹۵ و ۹۶ کمک‌های بلاعوض به دانشجویان دکترا پرداخت شد اما به دلیل عدم تأمین اعتبارات این روند متوقف شد، از طرف دیگر بر اساس آمارها در بحث ارائه تسهیلات وزارتخانه حدود ۲۱ هزار نفر را تحت پوشش قرار داد که این حجم از خدمات صندوق رفاه با تکیه بر کمک دولت و هم افزایی و استفاده از منابع بانکی محقق شد که این مسئله در سوابق عملکردی وزارت علوم یک اقدام قابل توجه است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: در بحث پرداخت تسهیلات ویژه دانشجویان دکترا نیز باید بگویم که در سال۹۷ حدود ۱۵۷ میلیارد تومان وام ویژه به این افراد پرداخت شد که نسبت به سال ۹۴ حدود ۸۰۰ درصد رشد داشت. همچنین در شرایط کنونی دانشجویان دکترا می‌توانند از ۱۹ نوع وام استفاده کنند که این به جز تسهیلات تحصیلی ماهانه و وام‌های ضروری است. همچنین مبلغ تسهیلات شهریه دانشجویان دکترا با توجه به افزایش هزینه‌ها در سال ۹۷ به ۳.۵ میلیون تومان افزایش یافت که این مسئله از مهرماه سال جاری قابل اجرا است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از طرف دیگر با وجود کمبود ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی، خوشبختانه دانشجویان دکترا در این رابطه در اولویت قرار دارند و بر اساس آمارها ۷۵ درصد از این دانشجویان در خوابگاه‌ها اسکان داده شده‌اند و مابقی متقاضیان از وام‌های ودیعه استفاده می‌کنند البته ما در تأمین خوابگاه دانشجویان متأهل با مشکلات و کمبودهایی روبه‌رو هستیم که سعی شده در این عرصه از ظرفیت خیرین و ظرفیت بودجه سال ۹۸ استفاده شود.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس آمارها در سال ۹۷ حدود۳۷ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن به دانشجویان داده شد که از این میزان حدود ۱۳.۵ میلیارد تومان سهم دانشجویان دکترا بوده، همچنین تمام دانشجویان دکترا از خدمات تغذیه ارزان قیمت استفاده می‌کنند و دولت در این رابطه اعتباراتی از جمله اعتباری حدود ۸۰۰ میلیارد تومان و ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده تا غذاها با قیمتی حدود هزار تا دو هزار تومان به دانشجویان ارائه شود.

غلامی ادامه داد: صندوق رفاه دانشجویی خوشبختانه اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز و بسترسازی سراهای رفاه دانشجویی هزینه کرد، همچنین بر اساس گزارش‌های سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ در مورد ارتقاء خوابگاه‌های دانشجویی، اقدامات خوبی در بحث سرمایه‌گذاری در این رابطه صورت گرفته است.

در ادامه سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توضیح جریان رسیدگی این کمیسیون به سوال نماینده مجلس از وزیر علوم، گفت: موضوع سوال درباره دلیل عدم ارائه خدمات رفاهی مناسب به دانشجویان دکتری بود که در اجرای ماده ۲۰۷ آئین نامه داخلی مجلس این سوال در دستور رسیدگی کمیسیون آموزش و تحقیقات قرار گرفت.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نماینده سوال کننده و وزیر علوم در جلسه ای با حضور اعضای کمیسیون حاضر شدند و سوال و جواب مطرح شد که به علت عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخ های ارائه شده وزیر، کمیسیون سوال را ملی تشخیص داد و جهت اعلام وصول به صحن علنی ارسال کرد.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس نیز در انتهای جریان رسیدگی سوال از وزیر علوم، گفت: حق بیمه تمام قراردادها با دانشگاه ها و پژوهشگاه ها پرداخت شده و اگر لیست بیمه ارائه نشود، در حق دانشجویان اجحاف شده است که وزیر علوم باید به این موضوع رسیدگی کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.