«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری روز دوشنبه مدعی شد اولین تراکنش‌ها در چارچوب ساز وکار موسوم به «اینستکس» در حال انجام هستند. 

موگرینی در این نشست همچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار تصریح کرد که کشورهای اروپایی «فعلاً» قصدی برای فعال کردن ساز و کار «حل و فصل اختلاف» در برجام که به «مکانیسم ماشه» مشهور شده ندارند. 

او گفت: «درباره مکانیسم حل و فصل اختلاف-بند ۳۶ برجام- باید بگویم این ساز و کار در توافق برای "عدم پایبندی اساسی" در نظر گرفته شده است. در حال حاضر، هیچکدام از طرف‌های توافق قصد خود برای فعال کردن این ساز و کار را نشان نداده‌اند که این به معنی این است که در حال حاضر، فعلاً و بر اساس اطلاعات موجود، هیچ‌کدام از آنها عدم پایبندی را مصداق عدم پایبندی اساسی نمی‌دانند.»

موگرینی اضافه کرد: «تمامی گام‌هایی که ایران برداشته و ما بابت آن متأسفیم و از ایران می‌خواهیم که به پایبندی کامل برگردد، اقداماتی بازگشت‌پذیر هستند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: «ما امیدواریم که ایران این گام‌ها را به عقب برگرداند و از این کشور دعوت می‌کنیم که این کار را انجام دهد و به پایبندی کامل به برجام بازگردد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.