«نجیب میقاتی»، «فؤاد السینوره» و «تمام سلام» سه نخست‌وزیر پیشین لبنان که امروز (دوشنبه) با سفر به عربستان با شاه سعودی  ملاقات کرده بودند، بیانیه‌ای پس از این دیدار صادر کردند.

در این بیانیه سه مقام سابق لبنانی روابط با عربستان سعودی را ستوده و مدعی شدند که دو کشور روابط «تاریخی  و برادرانه» دارند و دعوت پادشاه سعودی برای انجام این دیدار نشان از اهتمام وی برای توسعه روابط است.

طبق این بیانیه، پادشاه سعودی در این دیدار با بیان اینکه توافقنامه «طائف» موجب پایان جنگ داخلی در لبنان شد، بر حفظ این توافق تأکید و ادعا کرد که ریاض توجه بالایی به حفظ ثبات و امنیت لبنان دارد.

ادعای ملک سلمان در خصوص تأثیر مثبت توافق طائف (امضاء شده به تاریخ اکتبر۱۹۸۹) بر ثبات داخلی لبنان در حالی است که بسیاری از کارشناسان، این توافق را از عوامل سهم‌بندی‌های سیاسی و طائفی شدن سیاست در لبنان می‌دانند.

ملک سلمان در ادامه با دخالت آشکار در امور داخلی لبنان از نخست‌وزیران سابق این کشور خواست تا کشورشان را در چارچوب «دایره کشورهای عربی» حفظ کنند. منظور و ادعای پادشاه سعودی این است که لبنان از دایره کشورهای عربی خارج شده و باید با فاصله گرفتن از ایران به درون محیط عربی باز گردد.

«تمام سلام» پیش از دیدار با پادشاه سعودی در فرودگاه جده گفته بود که هدف از این سفر مشورت با وی در خصوص مسائل و بحران‌های منطقه‌ای است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.