«برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت امور خارجه ایالات متحده در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» به توضیح چرایی صدور روادید سفر برای وزیر خارجه ایران پرداخت و همچنین اعلام کرد که هیچ کسی در دولت «دونالد ترامپ» در جریان اقامت محمد جواد ظریف در نیویورک مقر سازمان ملل با او دیدار نخواهد کرد.

مجری فاکس نیوز در این مصاحبه از نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت امور خارجه ایالات متحده سوال کرد: «ما چرا باید به ظریف برای حضور در کشورمان اجازه می‌دادیم؟»

هوک جواب داد: «به خاطر اینکه ما به عنوان کشور میزبان سازمان ملل تعهداتی داریم که به دیپلمات‌ها اجازه بدهیم اقدامات مرتبط با سازمان ملل را انجام دهند در نتیجه ما به این تعهدات سازمانی که داریم، احترام می‌گذاریم اما این به معنای این نیست ما اجازه رفت و آمد آزاد دیپلمات‌های ایرانی را در شهر نیویورک بدهیم».

مجری این شبکه آمریکایی سوال کرد که دولت آمریکا چطور مانع از پرسه‌زنی دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک و جاهای دیگر آمریکا می‌شود؟

هوک جواب داد: «ما تا حد زیادی در حال کار با (نیروهای پلیس) امنیت دیپلماتیکمان هستیم البته ما پروتکل‌های ضروری برای اطمینان یافتن از اینکه آنها در درون محوطه مجاز باقی بمانند را هم داریم».

پیشتر، خبرگزاری «رویترز» به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد که واشنگتن با اعطای روادید به محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران برای شرکت در نشست هفته جاری سازمان ملل موافقت کرد و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز آن را پذیرفت .

علیرغم اظهارنظرهای قبلی مقام‌های آمریکایی و جنجال‌های رسانه‌ای درباره احتمال عدم صدور روادید سفر برای محمدجواد ظریف ، وزیر خارجه ایران دوشنبه بیست و سوم تیرماه به منظور شرکت در نشست سالانه مقامات عالیرتبه شورای اقتصادی - اجتماعی ملل متحد وارد نیویورک مقر سازمان ملل شد.

طبق برنامه اعلامی وزارت امور خارجه ایران، ظریف قرار است پس از نیویورک برای شرکت در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد به ونزوئلا سفر کند .

در ادامه مصاحبه فاکس نیوز با برایان هوک، کلیپی از سخنان عصر یکشنبه حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در جلسه شورای اداری استان خراسان شمالی پخش شد.

رئیس‌جمهور ایران در این جلسه با بیان اینکه باید در برابر زورگویی آمریکایی‌ها ایستاد، خطاب به واشنگتن تصریح کرد: ما همیشه برای مذاکره آماده‌ایم، همین ساعت و همین لحظه شما از زورگویی و تحریم دست‌بردارید و پای منطق و عقل برگردید ما آماده‌ایم.

روحانی افزود: ما اهل منطق و عقلانیت هستیم و به عهد خود وفاداریم، اما وقتی شما به عهد خود عمل نمی‌کنید، ما راه دیگری پیش روی خود نداریم و در این مسیر مردم عزیز با همه قدرت در حمایت از مسئولان خود پای‌ کار هستند و از ۱۸ اردیبهشت در مقابل فشار دشمنان از تصمیم مسئولان خود حمایت کرده و بیشتر دولت را حمایت می‌کنند .

مجری شبکه فاکس نیوز بعد از پخش شدن این کلیپ از سخنان رئیس‌جمهور ایران، از برایان هوک سوال کرد: «برایان، به نظر شما مخاطب اظهارات این چنینی او چه کسی می‌تواند باشد؟»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد: «شاید مردم خودش و همچنین حکومت‌های اروپایی. رژیم ایران برای دهه‌ها از باج‌خواهی هسته‌ای برای به لرزه در آوردن جامعه بین‌المللی استفاده کرده تا بتواند به ایالات متحده برای برداشتن فشارهای ما بر این رژیم استفاده کند. ما قرار نیست فشارهایمان (بر ایران) را کاهش دهیم».

در ادامه این مصاحبه، اظهارات «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس بعد از نشست روز گذشته وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل مطرح شد که در آن او گفته بود: «ایران بیشتر از یک سال با ساخت سلاح اتمی فاصله دارد و ما فکر می‌کنیم که هنوز پنجره‌ کوچک و دریچه‌ای برای زنده نگهداشتن توافق هسته‌ای وجود دارد».

سپس مجری فاکس نیوز خطاب به برایان هوک گفت که «یک سال آنقدرها هم زمانی طولانی نیست».

وی در جواب مجری آمریکایی، بار دیگر بر لزوم «غنی‌سازی صفر» در ایران تاکید کرد و گفت: «یک سال زمان گریز اتمی، نوعی استاندارد پذیرفته شده بین‌المللی است که به ما (دولت دونالد ترامپ) به ارث رسیده اما ما خواهان آن هستیم که این زمان بسیار بیشتر از اینها باشد. موضع ما این است که ایران هیچ ظرفیتی برای غنی سازی نداشته باشد. حامی اصلی تروریسم در جهان، برای داشتن یک برنامه صلح آمیز هسته‌ای نباید غنی‎‌سازی اورانیوم بکند».

در بخش دیگری از این مصاحبه، به برنامه وزیر خارجه ایران برای سفر به ونزوئلا بعد از پایان سفرش به مقر سازمان ملل در نیویورک اشاره شد و مجری نظر این مقام وزارت خارجه آمریکا را درباره این سفر جویا شد.

برایان هوک در جواب به این سوال، به تکرار مواضع ضد ایرانی و ضد ونزوئلایی دولت آمریکا پرداخت و مدعی شد که «رژیم ایران یکی از معدود حامیان (نیکلاس) مادورو در جهان است».

این اظهارات رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا در حالی مطرح شده که واشنگتن از سوم بهمن ماه ۱۳۹۷ ضمن به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده، به تشدید فشارهای همه جانبه اقتصادی، سیاسی و اعمال انواع تهدیدهای نظامی دست زده و حتی از یک کودتای نافرجام علیه دولت قانونی نیکلاس مادورو حمایت کرده است .

مجری فاکس نیوز در پایان این مصاحبه سوال کرد: «هیچ کسی از دولت ایالات متحده قصد با ظریف در موقع اقامت او در شهر نیویورک دیدار خواهد کرد؟»

نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران در پاسخ گفت: «نه دیداری با ظریف وزیر خارجه (ایران) انجام نخواهد شد. در حال حاضر هیچ کانال ارتباطی محرمانه‌ای بین ایالات متحده و هیچ کس دیگری در رژیم ایران وجود ندارد. همه حرف‌هایی که باید در این باره زده می‌شد توسط رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا علنا مطرح شده است».

اظهارات برایان هوک در حالی مطرح شده که او هفته گذشته مدعی شد که اگر فشارهای واشنگتن بر تهران باعث تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران نشود، باز هم تحریم‌های بیشتری بر این کشور اعمال می‌کنند.

او در مصاحبه با شبکه «الجزیره» درباره تحریم‌های نفتی ایران ادعا کرده بود: «می‌خواهیم این رژیم را از درآمدی محروم کنیم که [ایران] برای صادر کردن انقلاب و اداره سیاست خارجی توسعه‌طلبانه‌‌ای نیاز دارد که مسبب خشونت‌های فرقه‌ای است که اکنون در خاورمیانه شاهد هستیم» .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.