جانسون پیشتر هم طرح تعلیق پارلمان را به عنوان گزینه‌ای برای خروج از بن بست برگزیت با ترزا می نخست وزیر انگلیس مطرح کرده بود که با مخالفت رئیس مجلس و شمار زیادی از نمایندگان مواجه شده بود.

او که از طرفداران خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، گفته که اگر نخست وزیر شود این آمادگی را دارد تا بدون دست یابی به توافق از اتحادیه اروپا خارج شود. این در حالی است که نمایندگان مجلس انگلیس پیشتر طرحی را به تصویب رساندند که با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالفت شده است.

طبق رویه‌های سیاسی، تعلیق پارلمان به درخواست دولت و پس از موافقت ملکه انگلیس امکان پذیر است. با این حال جانسون قصد دارد تا پارلمان کمی دیرتر از موعد مرسوم بازگشایی شود تا از این فرصت برای تحقق برگزیت بدون مزاحمت پارلمان بهره برداری کند.

اتحادیه اروپا تا ۳۱ اکتبر (۹ آبان) به دولت انگلیس فرصت داده تا درباره طرح چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به توافق برسد. پیش نویس این طرح آذر ماه سال گذشته به تأیید ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا رسید اما پارلمان انگلیس سه بار به این طرح رأی مخالف داد.

ترزا می، چند روز پیش از اعلام کناره گیری از قدرت، آخرین شانس خود برای خروج از بن بست برگزیت را ارائه کرد.

وی با اذعان به اینکه بیشتر راه‌ها برای خروج از بن‌بست برگزیت به نتیجه نرسیده است، از تغییراتی در طرح دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا خبر داد که در آن لایحه جنجالی برگزاری همه‌پرسی مجدد برگزیت هم دیده شده است.

«ترزا می» در نطق نیم‌ساعته خود اعلام کرد که در طرح جدید دولت به نگرانی‌های مخالفان طرح موجود درباره آینده ایرلند شمالی، اتحادیه گمرکی اروپا، همکاری‌های زیست‌محیطی انگلیس و اروپا و مسائل دیگر پاسخ داده شده است.

وی اعلام جزئیات این طرح را به روزهای آینده موکول کرد اما هشدار داد، اگر نمایندگان مجلس به این طرح رأی مخالف بدهند، برگزیت به‌طور بالقوه متوقف خواهد شد.

«می» گفت به‌رغم اینکه با برگزاری همه‌پرسی مجدد برگزیت مخالف است اما گرایش نمایندگان به برگزاری مجدد هم پرسی برگزیت را حس و به همین دلیل، برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت را در طرح جدید دولت موردتوجه قرار داده است.

نخست وزیر انگلیس این طرح را آخرین شانس نجات برگزیت، پیش از کناره‌گیری از قدرت توصیف کرد و از نمایندگان مجلس خواست تا قدری از توقعات خود برای خروج از اتحادیه اروپا چشم‌پوشی کنند.

می که قصد داشت چند روز بعد طرح جدید خود را در پارلمان به رأی بگذارد، بلافاصله با موج زیادی از مخالفت هم حزبی‌های خود مواجه و در نهایت سوم خرداد مجبور به کناره گیری از قدرت شد.

بر اساس برنامه اعلام شده، جانشین وی از میان جانسون و جرمی هانت (وزیر امور خارجه انگلیس) هفته آینده مشخص خواهد شد.

هانت در قیاس با جانسون، موضع ملایم‌تری نسبت به برگزیت دارد و مخالف خروج بدون توافق از اتحادیه اروپاست. او این آمادگی را دارد که مهلت ۳۱ اکتبر را به شرطی که اروپا آماده بده بستان باشد، تمدید کند.

با این حال بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد جانسون بخت بیشتری برای تصاحب کرسی نخست وزیری دارد و این مساله نمایندگان مجلس را به شدت نگران کرده است.​

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.