روز گذشته خبر جعلی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه محمد جواد ظریف اعلام کرده است که ایران آماده مذاکره بر سر برنامه موشکی خود است. چند ساعت پس از انتشار این خبر، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل آن را تکذیب کرد و گفت: برنامه موشکی دفاعی ایران قابل مذاکره نیست.

 

با این وجود، انتشار این خبر در فضای مجازی واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت. ماجرا از آنجا آغاز شده بود که محمد جواد ظریف در مصاحبه با شبکه خبری NBC گفته بود: «اگر ایالات متحده می‌خواهد درباره موشک صحبت کند، باید فروش انواع سلاح به کشورهای منطقه شامل فروش موشک را متوقف کند». این سخنان وزیر امور خارجه کشورمان از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس به عنوان آمادگی ایران برای مذاکره بر سر برنامه موشکی خود، تعبیر شده بود و به سرعت در سایر رسانه‌ها منتشر شد و در نهایت توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تکذیب گردید.

در توئیتر نیز این خبر مورد توجه برخی از کاربران توئیتری قرار گرفت و موافقان و مخالفان دولت نسبت به آن موضع‌گیری کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از مخالفان دولت خبر مذکور را دستمایه‌ای برای حمله به وزیر امور خارجه در توئیتر قرار دادند و ایشان را به وادادگی متهم کردند. از سوی دیگر برخی از مخالفان جمهوری اسلامی نیز با ذوق‌زدگی نسبت به خبر آمادگی ایران برای مذاکره بر سر برنامه موشکی خود، این موضوع را نشانه‌ای از تسلیم جمهوری اسلامی دانستند. این در حالی است که هر دو گروه، یک خبر جعلی را مبنای تحلیل خود قرار داده بودند.

156484951

مخالفان دولت در حالی با ادبیاتی توهین‌آمیز در توئیتر از وزیر امور خارجه انتقاد می‌کنند که حمایت از وی در این روزها بیش از هرزمان دیگری ضرورت دارد. یکی از این مخالفان در این رابطه نوشته است:

ظریف تو همون ۸۰۰ متری که بهش ویزا دادن درمصاحبه با شبکه NBC گفته برنامه موشک‌های بالستیک ایران در صورت توقف ورودتسلیحات آمریکایی به خاورمیانه قابل مذاکره است برا یه واداده فرقی نمیکنه تو اتاق ۸۰ متری باشه یا تومنطقه ۸۰۰ متری، کلاً دوست داره همه چی رو بده بره، ازهسته‌ای گرفته تاامنیت

این انتقادات به محمد جواد ظریف در حالی است که کارشناسان معتقدند که این سخنان وزیر امور خارجه در عمل منطق رفتار آمریکا را زیر سوال می‌برد. در همین راستای یکی از تحلیلگران سیاست خارجی در مورد سخنان محمد جواد ظریف در مصاحبه با خبرگزاری NBC در توئیتر نوشته است:

هدف این است که برنامه موشکی ایران را در بستر حقایق منطقه بنشانیم، مشروعیت و منطق آن را برای افکار عمومی جهان احراز کنیم، نامربوطی و تباهی تقاضای «خلع سلاح» ایران را نشان دهیم؛ و فضایی ایجاد کنیم که در آن سنگ بنای سیاست خارجه آمریکا و خطوط قرمز اسرائیل زیر سئوال برود.

اگرچه واکنش‌ها به خبر جعلی آمادگی ایران برای مذاکره بر سر برنامه موشکی در توئیتر چندان زیاد نبوده است، اما این پرسش مطرح است که مخالفان دولت چرا از هر بهانه‌ای برای تخریب وزیر امور خارجه کشورمان استفاده می‌کنند و چه کسانی از این اکانت‌های توئیتری حمایت می‌کنند؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.