«گری سیک» با انتشار مطلبی در تارنمای لوبلاگ افزود: «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه و دولت آمریکا تاکید دارند که ایالت متحده از اختیار حمله به ایران به اراده خود برخوردار است، زیرا این کشور بطور موقت به رهبران طالبان در زمان تهاجم آمریکا به افغانستان پناه داده است. با چنین منطقی ایران در معرض مجوز سال ۲۰۰۱ درباره استفاده از نیروی نظامی (AUMF) قرار دارد که امکان استفاده از حملات علیه افرادی را می دهد که در برنامه ریزی و انجام حملات ۱۱ سپتامبر نقش داشته اند..

وی ادامه داد: در عین حال آمریکا در مرحله نهایی کردن دیپلماسی با طالبان در افغانستان است. طالبان نقشی در برنامه ریزی و اجرای حملات ۱۱ سپتامبر نداشته اما آنها به «اسامه بن لادن» سرکرده القاعده و خود این گروه پناه داده اند.

این دیپلمات پیشین آمریکا تصرح کرد: گزارش ها نشان می دهد که واشنگتن از طالبان می خواهد تضمین دهد که بار دیگر با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان چنین اقدامی را انجام نمی دهد. اما موضوع گیج کننده تر این است که افغانستان دولتی دارد که آمریکا با کمک فعال ایران برای جانشینی با طالبان منصوب کرد.

سیک ادامه داد: اما این دولت در مذاکرات شرکت ندارند هر چند که کشوری مستقل محسوب می شود و باید با امضای توافق با طالبان در خاک خود تعامل کند. چرا این طور است؟ زیرا طالبان نمی خواهد با دولت مذاکره کند. آمریکا با منافع مذاکره با طالبان موافق است.

عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا افزود واشنگتن تاکید دارد که نقص کشنده توافق هسته ای (که رسماً به برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می شود) این بوده که به ایران اجازه می دهد غنی سازی اورانیوم را در خاک خود انجام دهد.

وی افزود: برخلاف کشورهای دیگر جهان، آمریکا تاکید دارد که ایران نباید حتی یک سانتریفیوژ فعال هم داشته باشد. اما دولت ترامپ در مذاکراه با رهبر کره شمالی ممکن است به این کشور اجازه دهد حجم بالایی از سلاح های هسته ای خود را حفظ کند. البته در صورتی که کره شمالی قول دهد که این میزان از سلاح های هسته ای خود را افزایش ندهد.

استاد دانشکده روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه کلمبیا تصریح کرد: «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا به روشنی گفته که این موضوع را نمی پذیرد اما باید دید که در پایان چه اتفاقی رخ خواهد داد. این پیشنهاد سخاوتمندانه دستکم روی میز مذاکره است.

وی افزو: آنهایی که فراموش کرده اند بدانند که ایران تاکنون اطمینان داده که تحت هیچ شرایطی بدنبال توسعه و تولید سلاح هسته ای نخواهد بود. این تعهد از سوی قدرت های جهان تایید و اکنون قاطعانه بر اساس قوانین بین المللی تضمین شده است.

به گفته سیک، این موضوع در برنامه جامع اقدام مشترک قید شده اما اکنون از سوی دولت ترامپ تضعیف شده است. چنین تعهدی همچنین از سوی سازوکار نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی تقویت شده است. این دقیقاً همان تعهد به خلع تسلیحاتی است که دولت ترامپ امیدوار است از دولت کره شمالی دریافت کند.

عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا ادامه داد: ایالت متحده بر این باور است که منافع امنیتی آن از سوی اقدامات مخرب ایران تهدید شده است. اما یکی از متحدان اصلی ما در منطقه جنگی بی رحمانه ای را علیه همسایه خود به راه انداخته که بزرگترین بحران انسانی در عصر جدید را به بار آورده است. این متحد، کشور همسایه دیگری را تحت محاصره قرار داده است. (اشاره به عربستان در مقابل یمن)

سیک با اشاره به نقش عربستان در قتل «جمال خاشقچی» افزود: این متحد آمریکا (عربستان) همچنین یک روزنامه نگار مخالف مخالف را در کنسولگری خود به قتل رسانده است.

این سیاستمدار آمریکایی ضمن زیر سئوال بردن سیاست های ضد ونقض «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: دولت آمریکا در حفظ منافع خود در مقابله با ایران، اعتبار خود و همه متحدان سنتی نزدیک خود را قربانی کرده و برتری آمریکا در نظام مالی جهان را با خطری بلندمدت مواجه ساخته است.

به گفته وی، واشنگتن با اقدامات خود تهران را وادار به عقب نشینی از وعده های هسته ای خود کرده و دو کشور را به یک جنگ فاجعه بار در خاورمیانه نزدیک ساخته است.

سیک افزود: سیاست دولت ترامپ در قبال ایران از همان ابتدا اشتباه بود. به نظر می رسد او به شکل فزاینده ای با خود در جنگ است و حتی اصول خود را هم نقض می کند و این یک اشتباه بزرگ است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.