امین میری بازیگر اهل سیستان‌وبلوچستان فیلم «شبی که ماه کامل شد» است. او که نقش دایی عبدالمالک ریگی را بازی می‌کرد، دلیل حضورش در این پروژه را اینطور بیان می‌کند: «مهمترین بخش برایم جداسازی مالک از طایفه ریگی و قوم بلوچ بود. همه مالک نیستند. حتی خود مالک هم قربانی است. قربانی تبعیض‌ها و اشتباهاتی است که  آنجا همیشه هست و خصوصا در دوران احمدی‌نژاد بیشتر شد.»

این بازیگر زاهدانی سینما و تئاتر کشورمان در ادامه توضیح می‌دهد: «اینکه چرا من در این پروژه ماندم، این بود که همه فکر می‌کردند همه سیستان و بلوچستانی‌ها مثل مالک هستند ولی الان فکر نمی‌کنم اینطور باشد. قبل از این دیده بودم که کسی اگر با لباس بلوچی بود یک واهمه‌ای ایجاد می‌شد. اگر فامیلش ریگی بود که دیگر بدتر می‌شد. الان فکر می‌کنم دیگر آن نگاه وجود ندارد. چون فقط لباس بلوچی برایشان تداعی مالک نیست، آن کپرنشینی که برای حمید و همسرش می‌خواست بزغاله قربانی کند هم هست، نورالدین هم هست و....»

امین میری در ادامه با بیان این نکته که تا به حال هیچ فیلمی در استان سیستان‌وبلوچستان ساخته نشده که زیبایی‌های آن را به نمایش بگذارد می‌گوید: « من اعتقاد داشتم که چه کاری می‌خواهم انجام بدهم و دارم وارد چه کاری می‌شوم و اگر این بخش‌ها نبود و  فقط قرار بود بخش مالک باشد قطعا وارد کار نمی‌شدم. حتی اگر خروجی این نمی‌شد و من بازی هم کرده بودم، مصاحبه می‌کردم و می‌گفتم من این کار را قبول ندارم.»

میری سپس از شرطی می‌گوید که برای نرگس آبیار کارگردان این فیلم گذاشت: «روز اول من به خانم آبیار گفتم که اگر این فیلم ضد استان من باشد، من نیستم. پیش از این هم کار و نقش‌هایی بوده که بی‌دلیل می‌خواستند بلوچ باشد و قاچاقچی بوده و من نپذیرفتم و نرفتم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.