«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که ممکن است شرکت‌های روسی نیز از کانال تبادلات مالی ویژه اروپا با ایران موسوم به «اینستکس» استفاده کند.

به نوشته خبرگزاری «اینترفکس» پسکوف طی نشست خبری در کاخ کرملین گفت: «اینکه شاید روسیه هم از اینستکس برای تعاملات با ایران استفاده کند را رد نمی‌کنیم».

پیش از این نشریه «فایننشال تایمز» امروز از ابراز تمایل روسیه برای پیوستن به سازوکار اینستکس خبر داد و نوشت مسکو خواهان آن است که این کانال ویژه مالی، صادرات نفت ایران را نیز تحت پوشش قرار دهد. (جزئیات بیشتر)

فایننشال تایمز پیوستن روسیه به این کانال مالی را یک «گام قابل توجه رو به جلو» توصیف کرده و به نقل از وزارت خارجه روسیه نوشته است: «روسیه به همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا درباره اینستکس، علاقمند است. هرچه تعداد کشورها و قاره‌های دخیل بیشتر شود، این ساز و کار به طور کلی مؤثرتر می‌شود.»

سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس روز ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۷ رسماً ثبت کانال ویژه تجارت اروپا و ایران را اعلام کردند.

اینستکس سرواژه‌ای است که از قرار گرفتن حروف ابتدایی عبارت «Instrument in Support of Trade Exchange» به معنای «ابزاری برای حمایت از مبادلات تجاری» تشکیل شده است.  این نهاد در فرانسه ثبت شده و مقر آن در پاریس است. اداره آن بر عهده آلمان است و انگلیس هم به عنوان سهامدار در آن مشارکت خواهد داشت. ریاست این کنسرسیوم اقتصادی را «پر فیشر»، مدیر سابق کومرتس‌بانک آلمان بر عهده خواهد گرفت. 

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز روز گذشته ضمن خبر دادن از عملیاتی‌شدن این مکانیسم، گفته بود تا کنون چندین میلیون دلار از طریق اینستکس نقل و انتقال صورت گرفته است.

در بیش از یک سالی که از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران می‌گذرد، اتحادیه اروپا بارها وعده جبران آثار این اقدام آمریکا را مطرح کرده، اما اینستکس که قرار بود روند تجارت با ایران را تسهیل کند، هنوز به طور کامل عملیاتی نشده و فعلا هم قرار است صرفا اقلامی را تحت پوشش قرار دهد که تحت تحریم‌های آمریکا قرار ندارند.

وزارت خارجه روسیه در این مورد گفته است: «پتانسیل کامل اینستکس تنها زمانی قابل به کارگیری است که برای مشارکت دیگر کشورها، نه فقط کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گشوده باشد.»

در حال حاضر ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا برای پیوستن به این ساز و کار اعلام آمادگی کرده‌اند. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت تعداد این کشورها به زودی افزایش می‌یابد و احتمالا کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا نیز به این ساز و کار می‌پیوندند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.