وزارت امور خارجه پاکستان روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: این کشور براساس قوانین ملی دسترسی کنسولی را برای زندانی هندی فراهم می کند و البته نحوه انجام آن در دست بررسی است.

در این بیانیه آمده است: پاکستان به عنوان یک کشور مسئولیت پذیر و براساس رای دیوان بین المللی دادگستری دسترسی کنسولی را برای کلبوشن یادیو تبعه هندی فراهم می کند.

دیوان بین المللی دادگستری در لاهه هلند چهارشنبه گذشته رای نهایی خود را درباره «کلبوشن یادیو» تبعه هندی که به اتهام جاسوسی در پاکستان محکوم به اعدام شده، اعلام کرد.

قاضی «عبدالقوی احمد یوسف» رئیس دادگاه لاهه ضمن رد درخواست هند مبنی بر ابطال حکم اعدام دادگاه نظامی پاکستان علیه تبعه هندی، از پاکستان خواست تا دسترسی کنسولی برای کلبوشن یادیو را فراهم کند.

رئیس دادگاه لاهه درخواست هند برای تبرئه کلبوشن یادیو و بازگرداندن وی به هند را نیز رد کرد و گفت: تا زمانی که دسترسی کنسولی و سایر اقدامات حقوقی برای متهم هندی ازسوی پاکستان تأمین نشود حکم اعدام متهم نباید اجرا شود.

پاکستان مدعی است کلبوشن یادیو یکی از افسران نیروی دریایی هند را روز ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ در منطقه «ماشکیل» در ایالت بلوچستان درحالی بازداشت کرده است که قصد جاسوسی و خرابکاری علیه پاکستان داشت.

ارتش پاکستان فروردین سال ۹۶ از صدور حکم اعدام برای کلبوشن یادیو خبر داد و اعلام کرد: حکم اعدام این تبعه هندی از سوی ژنرال &#۳۹;قمر جاوید باجوا&#۳۹; فرمانده ارتش این کشور تأیید شده است.

اسلام آباد پیش تر اعلام کرده بود طبق قراردادی که سال ۲۰۰۸ میان پاکستان و هند درخصوص موضوع‌های کنسولی امضا شده، هر یک از دو کشور این اختیار را دارند که در خصوص آن دسته از زندانیان و افراد بازداشت شده که محکوم به اقدامات جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی کشورمقابل هستند، اجازه دسترسی کنسولی ندهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.