المیادین گزارش داد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست کمیته مرکزی فتح گفت: نمی‌خواهیم هیچ گونه درگیری یا تنشی با لبنانی‌ها داشته‌ باشیم. می‌خواهیم فرصت را از تمام کسانی که به دنبال تخریب روابط عالی میان ما و لبنان هستند، بگیریم.

محمود عباس همچنین گفت: رهبری فلسطین آماده اجرای بدون تاخیر بندهای توافق‌نامه آشتی ۲۰۱۷ است که وحدت میان فلسطینیان را محقق می‌کند.

وی در ابتدای نشست شورای انقلابی فتح تصریح کرد: در حال حاضر برای مقابله با همه چالش‌ها و خطراتی که مسئله فلسطین را تهدید می‌کند نیاز مبرمی به اتحاد ملی داریم. مرحله کنونی حساس فلسطین مستلزم اتخاذ یک موضع متحد برای مقابله با همه چالش‌های پیش‌روی این مسئله و در رأس آنها معامله قرن، طرح‌های آمریکا برای از بین بردن مساله فلسطین و اقدامات اسرائیل است.

عباس گفت: عملیات حفاری که در قدس اشغالی در حال انجام است مسئله‌ بسیار مهمی است و ما هرگز به رژیم اشغالگر صهیونیستی اجازه نخواهیم داد در پایتخت ما به اقدامات متجاوزانه خود ادامه دهد. ما معامله قرن و کارگاره منامه که توسط آمریکا برگزار شد، نخواهیم پذیرفت. ما هر چند در رنج باشیم درآمدهای مالیاتی را از اسرائیل نمی‌پذیریم زیرا این اقدام به منزله چشم پوشی ما از مقدس‌ترین آرمان‌ها یعنی آرمان شهدا، مجروحان و اسرا است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر موضع ثابت فلسطین با تکیه بر اصول ملی در مقابله با چالش‌های پیشروی طرح ملی تاکید کرد و گفت: موضع ملی ما مخالفت با معامله قرن و همه طرح‌های مشکوکی است که به دنبال نابودسازی مسئله ملی ما هستند.

پیش از این کمیل ابو سلیمان، وزیر کار لبنان کمپینی را برای مقابله با کارگران خارجی غیرقانونی تشکیل داد و تصمیم گرفته بود با آوارگان فلسطینی ساکن لبنان مانند کارگران خارجی رفتار کند. تصمیمی که خشم فلسطینیان ساکن اردوگاه‌های آوارگان واعتصاب و اعتراضات گسترده آنها را در پی داشت و از طرفی هم به دو دستگی در واکنش‌های مقامات لبنان منجر شد که برخی آن را محکوم و برخی نیز تاییدش کردند.

به دنبال این اعتراضات و رایزنی‌های عزام الاحمد، عضو کمیته مرکزی فتح با رهبری لبنان و نیز رایزنی وزیر کار این کشور با سفیر فلسطین، قرار بر این شد که به آوارگان فلسطینی دو تا شش ماه برای سامان دادن به وضعیتشان مهلت داده شود و هر گونه اقدام علیه آنها متوقف گردد.

پس از این امر نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان گفت: تصمیم مذکور در خصوص کارگران فلسطینی منتفی شده است.

همچنین بهیه حریری، رئیس فراکسیون پارلمانی «المستقبل» با هیئتی از دبیرخانه «کنگره مردمی فلسطینیان مقیم خارج» در چارچوب دیدار این هیئت با تعدادی از مسئولان لبنانی به منظور بررسی پیامدهای تصمیم وزیر کار این کشور در مورد کار آوارگان فلسطینی و حل این بحران دیدار کرد.

هشام ابو محفوظ، معاون دبیر کل این کنگره و سخنگوی هیئت مذکور گفت، این بحران نیاز دارد با تدبیر و خرد دولت و پارلمان لبنان در اسرع وقت حل و به یک نتیجه خردمندانه‌ای دست یافته شود.

همچنین این هیئت با اسامه سعد، دبیر کل گروه «الشعبی الناصری» دیدار کرده و به بررسی وضعیت فلسطینان به دنبال تصمیم وزیرکار لبنان پرداخت. این هیئت اقدام مذکور را به منزله محاصره مردم فلسطین و افزایش بحران‌های آنها خواند و خواستار اعطای حقوق انسانی و اجتماعی به آوارگان فلسطینی شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.