به گزارش نشریه دیلی میرر سرویس اطلاعات و امنیت خارجی انگلیس (MI۶) و پایگاه های داده این کشور به دنبال یافتن سرنخ هایی از نقش آفرینی احتمالی روسیه در توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» از سوی ایران هستند.

این روزنامه به نقل از منابع خود در MI۶ افزود: بیم آن می رود که نفتکش مذکور به دلیل دستکاری در سیستم ناوبری ماهواره ای دچار مشکل شده و به آبهای ایران تغییر مسیر داده است.

یک مقام آگاه در این زمینه به دیلی میل گفته است که روسیه دارای فناوری اثرگذاری بر سیستم های ناوبری ماهواره ای است و احتمال دارد در این زمینه به ایران کمک کرده باشد.

بر این اساس نفتکش انگلیسی که از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران در تنگه هرمز توقیف شد، گمان می کرده فاصله قانونی را از آبهای سرزمینی ایران حفظ کرده است.

 

 

 

همچنین در نامه اعتراضی که از سوی انگلیس برای «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ارسال شده، ادعا شده است که کشتی انگلیسی در مسیر بین المللی قانونی حرکت می کرده و طبق قوانین بین المللی نباید حق ترانزیت بین المللی از سوی ایران مورد تعرض قرار گیرد.

در همین رابطه عمان روز یکشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این کشور روند کشتیرانی و مسائل مربوط به آن در تنگه هرمز را پیگیری می کند و از همه طرف ها می خواهد که ضمن خویشتنداری اختلافات را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کنند.

سلطان نشین عمان در این بیانیه تاکید کرد: ما روند کشتیرانی و مسائل مربوط به آن را در تنگه هرمز پیگیری می کنیم و از همه طرف ها می خواهیم که خویشتندار باشند.

بیانیه دولت عمان با بیان اینکه ما امیدواریم که ایران نفتکش انگلیسی را آزاد کند، افزود: همه طرف ها را به حل اختلافات از طریق دیپلماسی فرا می خوانیم.

ادعای منابع آگاه مرتبط با سرویس اطلاعاتی انگلیسی درخصوص احتمال نقش روسیه در توقیف نفتکش انگلیسی در حالی مطرح می شود که؛ رئیس کمیسیون سیاست گذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) این ادعا را رد کرد.

سناتور آلکسی پوشکوف روز یکشنبه در حساب کاربری خود در توئیتر به ادعای روزنامه انگلیسی ساندی میرر واکنش نشان داد و اظهار داشت: انگلیسی‌ها بارها چنین اظهاراتی مطرح کرده‌اند و چندی پیش نیز وقتی روسیه کشتی‌های اوکراینی متجاوز را در تنگه کرچ توقیف کرد، انگلیس آن را اقدامی خصمانه خواند هر چند که این اقدام تحریک آمیز از سوی پترو پروشنکو (رئیس جمهوری سابق اوکراین) صورت گرفته بود.

وی افزود: هم اینک نیز انگلیسی‌ها تلاش می‌کنند روسیه را به شرکت در توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران متهم کنند چرا که متخصصان انگلیسی انتشار اخبار فیک (جعلی) هیچگاه به مرخصی نمی‌روند.

روزنامه ساندی میرر با استناد به یک منبع آگاه که نامی از وی برده نشده است، مدعی شد: سازمان ام آی -۶ و مرکز ارتباطات دولتی انگلیس درباره این احتمال که روسیه در توقیف نفتکش سنتا ایمپرو به ایران کمک کرده است، تحقیق می‌کنند.

عصر جمعه ۲۸ تیرماه یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.