«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» تأکید کرد که واشنگتن عامل ناامنی در خلیج فارس است و این ایران است که عامل حفظ امنیت در این منطقه بوده است.

وی در مصاحبه‌ای که امروز مشروح آن منتشر شد، با اشاره به هم‌مرزی ایران با خلیج فارس و تنگه هرمز، گفت: «این آب‌ها خط حیاتی ما هستند و امنیت آن‌ها برای ما فوق‌العاده مهم است.»

ظریف افزود: «این ایالات متحده است که دخالت کرده و تلاش می‌کند این آب‌ها را برای ایران ناامن کند. شما نمی‌توانید آب‌ها را برای یک کشور ناامن کنید و برای دیگران امن.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به تنش‌های اخیر، احتمال وقوع حادثه در خلیج فارس وجود دارد، گفت: «در چنین پهنه کوچکی از آب، وقتی شما این حجم عظیم از کشتی‌های خارجی را داشته باشید، حادثه رخ می‌دهد. ۱۹۸۸ را به یاد دارید، زمانی که یک کشتی ایالات متحده یک هواپیمای مسافربری ایرانی را ساقط کرد و جان ۲۹۰ مسافر را گرفت. بنابراین، در چنین شرایطی، احتمال حادثه و حتی فاجعه وجود دارد.»

وی در مورد احتمال وقوع جنگ، گفت: «نمی‌توانید احتمال یک فاجعه را نادیده بگیرید، اما همه باید برای اجتناب از جنگ تلاش کنیم. الان یک جنگ در جریان است، یک جنگ اقتصادی، یک جنگ اقتصادی علیه مردم ایران که جمعیت غیرنظامی هدف قرار داده است. رئیس‌جمهور ترامپ به صورت رسمی گفته است که درگیر جنگ نظامی نیست، بلکه این یک جنگ اقتصادی است. جنگ اقتصادی چیزی نیست که به آن افتخار کنید. چراکه در یک جنگ نظامی، غیرنظامیان ممکن است خسارت جانبی باشند، اما در جنگ اقتصادی، غیرنظامیان هدف اصلی هستند.»

ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا اثرگذاری تحریم‌های یکجانبه آمریکا، او را متعجب نکرده، گفت: «اینکه ایالات متحده می‌تواند بازیگران مهم بازار بین‌المللی را ارعاب کند، نه فقط برای ایران، بلکه برای جامعه بین‌الملل مایه تأسف است.»

وی با تأکید بر اینکه این تحریم‌ها «ضد قوانین بین‌المللی» و همچنین خلاف «منافع» آمریکاست، گفت: «ما به فروش نفت خود ادامه خواهیم داد. راه‌هایی برای بهبود وضعیت خواهیم یافت، همانطور که دیده‌اید بازار ارز ما بعد از یکسال فراز و فرود، اکنون به ثبات رسیده و رو به بهبود است.»

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا ایران در گوشه رینگ گیر کرده و راهی برای خروج از وضعیت فعلی ندارد، این مسئله را رد کرد و گفت واشنگتن اکنون تلاش می‌کند توان اقتصادی خود را به عنوان یک جنگ‌افزار به کارگیرد. به گفته وی، همه کارشناسان اذعان دارند که این رویکرد آمریکا، «در میان‌مدت و بلندمدت بر سلطه دلار ایالات متحده بر اقتصاد جهان اثر منفی می‌گذارد. اکنون شاهد آن هستید که بسیاری از کشورها از جمله متحدان ایالات متحده، دارند از دلار دور می‌شوند و از واحدهای پول ملی خود استفاده می‌کنند. سال گذشته، ایران و ترکیه ۳۵ درصد از تجارت فیمابین را با پول ملی انجام دادند.»

وی افزود: «دیگران هم دارند همین کار را می‌کنند. روسیه و چین هم تصمیم گرفته‌اند در تجارت دوجانبه، دلار را کنار بگذارند. آن‌ها اکنون می‌خواهند در شانگهای نفت را به صورت غیردلاری قیمت‌گذاری کنند. این‌ها واقعیات روز هستند، که از استفاده بیش از حد و جنگ‌افزارسازی از دلار، نشأت می‌گیرند.»

ظریف اقدامات ترامپ علیه ایران را تلاشی برای از بین بردن «میراث» دولت سابق آمریکا توصیف کرد و گفت: «آن‌ها دارند از قدرت دلار بیش از حد استفاده می‌کنند و نهایتا، این برای آن‌ها هزینه خواهد داشت.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا ایران در ماه‌های آینده می‌تواند به چین و هند نفت بفروشد، گفت: «ما به فروش نفت ادامه خواهیم داد، اینکه به چه کسی و چطور، جز اسرار حکومتی خواهد بود، چراکه در غیراینصورت ایالات متحده خواهد رفت و از این کار جلوگیری خواهد کرد. اما ما به فروش نفت ادامه خواهیم داد. بازار بین‌المللی نفت، بدون نفت ما دوام نمی‌آورد.»

در این مصاحبه که به دلیل محدودیت‌های اعمالی آمریکا به جای استودیوی برنامه جی‌پی‌اس در اقامتگاه هیأت ایرانی در نیویورک انجام شده، «فرید زکریا» مجری برنامه از ظریف درباره محدودیت‌هایی که وزارت خارجه آمریکا برای او و اعضای هیأت ایرانی ایجاد کرده، سؤال کرد.

ظریف با بیان اینکه موضوع مهم، محدودیت‌های ایجادشده برای هیأت ایرانی مستقر در نیویورک است و نه خودش، گفت: «من فقط برای چند روز اینجا هستم. سه ساختمان، جاهایی هستند که من معمولا آنجا هستیم. اینجا، مقر هیأت‌مان و سازمان ملل متحد. من کار دیگری در نیویورک ندارم. برای گشت و گذار اینجا نمی‌آیم، آن زمان که اینجا در ایالات متحده دانشجو بودم، به اندازه کافی گشت و گذار کرده‌ام.»

وی افزود: «اما محدودیت‌هایی که علیه اعضای هیأت ما اعمال کرده‌اند، غیرانسانی است. فرزندان آن‌ها نمی‌توانند به مدرسه بروند، این غیرقابل قبول است. اقامت آن‌ها، به محله‌ای غیردیپلماتیک محدود شده است. این‌ موارد بی‌سابقه و بر خلاف توافقنامه میزبانی [از سازمان ملل] است. ایالات متحده پذیرفت که افتخار میزبانی از سازمان ملل را داشته باشد و این مسئله با تعهدات و الزاماتی همراه است.»

او درباره اعلام آمادگی «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا برای گفت‌وگو با تلویزیون ایران، گفت خبرنگاران ایرانی زیادی آماده مصاحبه با او هستند، مشروط بر اینکه او بپذیرد با همان شرایطی مصاحبه کند که او برای مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی پذیرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.