امروز آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی طی پیامی خبر درگذشت «یوکیا آمانو» مدیرکل این آژانس را اعلام کرد. در این پیام آمده است: «با کمال تأسف و اندوه بسیار درگذشت دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را اعلام می‌کنیم».

پس از اعلام این خبر و با خالی شدن ناگهانی کرسی آمانو گمانه‌زنی‌ها درباره جانشین احتمالی او افزایش یافته است. در ادامه به معرفی دو نفر از کسانی که ممکن است عهده‌دار مسئولیت‌های دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شوند، می‌پردازیم.

دو نفری که احتمال زیادی وجود دارد نامزد جانشینی آمانو شوند «کرنل فروتا» هماهنگ‌کننده ارشد سیاستگذاری آژانس از رومانی و «رافائل گروسی» نماینده آرژانتین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند.

چه کسی جانشین آمانو می‌شود؟ + تصاویر

«کرنل فروتا» هماهنگ‌کننده ارشد سیاستگذاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از رومانی

چه کسی جانشین آمانو می‌شود؟ + تصاویر

«رافائل گروسی» نماینده آرژانتین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

پیشتر در خبر‌ها آمده بود تا زمان برگزاری انتخابات مدیرکلی، بخشی از مسئولیت‌های آمانو به «کرنل فروتا» واگذار می‌شود.

آمانوی ۷۲ ساله از ژاپن در سال ۲۰۱۷ با حمایت آمریکا برای سومین بار به ریاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتخاب شد تا در یک دوره سه ساله دیگر تا ۲۰۲۱ هدایت این نهاد بین‌المللی را برعهده بگیرد.

همچنین پیش از این اخباری درباره استعفای آمانو از سمتش به دلیل ناتوانی جسمی او منتشر شد که «طارق رئوف» مسئول سابق هماهنگی سیاستگذاری آژانس درباره این موضوع گفته بود «اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل ناتوانی جسمی در اجرای وظایفش کناره‌گیری کند، بی‌سابقه است. اساسنامه آژانس در این رابطه سکوت کرده است».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.