علی مطهری نماینده مردم تهران، با اشاره به شکایت انگلیس به شورای امنیت به جهت توقیف کِشتی انگلیس به نام «stena impero» توسط نیروی دریایی سپاه بنا به درخواست سازمان بنادر و امور کشتیرانی استان هرمزگان به دلیل حادثه‌آفرینی، خاموش کردن سیستم موقعیت‌یاب و دفع پسماند نفتی، گفت: شکایت دولت انگلیس از ایران بی‌جاست زیرا توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیسی‌ها غیرقانونی بود و ایران حق داشت کِشتی انگلیسی را حتی بدون تخلف توقیف کند. حال که این کِشتی انگلیسی تخلفی را مرتکب شده است.

وی تصریح کرد: با این حال رفع تنش و مشکلات میان ایران و انگلیس در خلیج فارس از طریق دیپلماسی قابل حل است،  شکایت از طریق شورای امنیت در طولانی مدت به نتیجه می‌رسد و مفید نخواهد بود.

 

مطهری در ادامه پیشنهاد محمدجواد ظریف مبنی بر تصویب پروتکل الحاقی در صورت رفع تحریم‌های آمریکا را یادآور شد و گفت: وزیر امور خارجه نمی‌بایست این پیشنهاد را مطرح می‌کرد زیرا پروتکل الحاقی باید از سوی مجلس تصویب شود و امکان مخالفت با آن وجود دارد لذا بهتر بود چنین قولی نمی‌دادند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بعید به نظر می‌رسد که پیشنهاد آقای ظریف هماهنگ شده باشد، زیرا احتمال یک درصدی عدم تصویب پروتکل الحاقی در مجلس را باید در نظر می‌گرفتند بنابراین آقای ظریف و دیپلمات‌های ایرانی نباید در اظهارنظرهای خود چنین پیشنهاداتی را مطرح کنند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.