به گزارش آسوشیتدپرس، در آستانه جلسات روز چهارشنبه دو طرف توافق دارند که شهادت رابرت مولر برای تغییر نظر افکار عمومی درباره مساله "پاسخگو دانستن رئیس‌جمهوری آمریکا" حیاتی است.

 

جرالد نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: "این رئیس‌جمهوری است که از یکشنبه شش بار قانون را نقض کرده است." این دموکرات استدلال کرد گزارش رابرت مولر "شواهد بسیار مهمی" را تشریح می‌کند که ترامپ در "جرایم بزرگ و تخطی از قانون" که استاندارد قانون اساسی برای استیضاح است، گناهکار است.

نادلر افزود: ما یا مولر باید این حقایق را به مردم آمریکا ارائه کنیم چون دولت باید پاسخگو باشد و هیچ رئیس‌جمهوری نباید فراتر از قانون باشد.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا و کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در جلساتی جداگانه از مولر درباره گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای او که آوریل منتشر شد، سوال خواهند کرد. در حالی که این گزارش به مدارک کافی برای طرح اتهامات توطئه کیفری میان کمپین ترامپ و روسیه برای تغییر نتایج انتخابات دست نیافت، در آن ذکر شد که نمی‌توان ترامپ را از اتهام تلاش برای مانع‌تراشی در روند تحقیقات تبرئه کرد.

اما رابرت مولر معتقد است نمی‌توان علیه دونالد ترامپ کیفرخواست صادر کرد چون وزارت دادگستری آمریکا تاکید دارد که نباید پیگردی علیه "رئیس‌جمهوری در حال کار" صورت بگیرد. مولر همچنین گفته است قصد ندارد فراتر از یافته‌های این گزارش در جلسات کنگره صحبت کند.

دموکرات‌های کمیته قضایی همچنان قصد دارند تا روی مجموعه محدودی از مسائل طرح شده در این گزارش تمرکز کنند که توجه آمریکایی‌ها را به آنچه که آنها "فاحش‌ترین نمونه‌های رفتاری" رئیس‌جمهوری آمریکا می‌بینند و به مانع‌تراشی در اجرای عدالت اشاره دارند، جلب کنند.

نمونه‌های مذکور شامل دستورات ترامپ به دونالد مک‌گان، مشاور حقوقی وقت کاخ سفید برای عزل رابرت مولر می‌شود و اینکه بعدا ترامپ به مک‌گان دستور داد تا این اتفاقات را تکذیب کند. دموکرات‌ها همچنین روی یک سری از نشست‌های ترامپ با کوری لواندوفسکی، مدیر کمپین انتخاباتی ۲۰۱۶ ترامپ متمرکز خواهد بود؛ رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه به این مقام مسوول دستور داد تا جف سشنز، دادستان کل وقت آمریکا را برای محدود کردن تحقیقات مولر متقاعد کند.

اما داگ کالینز، از جمهوری‌خواهان ارشد این کمیته استدلال می‌کند "هرگونه فکری مبنی بر استیضاح رو به پایان است" و آمریکایی‌ها در حال عبور از این مساله هستند. او افزود، جمهوری‌خواهان در سوالات خودشان تلاش می‌کنند تا روشن کنند که گزارش مولر بیانگر "اپیزود پایانی" در تحقیقات روسیه بوده است که او آن را "ناقص" توصیف کرد. کالینز گفت: به یاد داشته باشید که این گزارشی یک‌جانبه بود. در این گزارش از طرف دیگر مساله سوال پرسیده نشد. این فرصت ماست که این کار را انجام دهیم.

حضور مولر در کمیته‌های اطلاعاتی و قضایی مجلس نمایندگان آمریکا بیش از دو سال بعد از آغاز تحقیقات علیه روسیه انجام می‌شود. در حالی که شهادت مولر زمانی به عنوان لحظه‌ای به سبک واترگیت برای افشای حقایق دیده می‌شد، افکار عمومی از زمان انتشار این گزارش تا حدودی دستخوش تحولات است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.