دفتر نخست وزیری عراق روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق و «بینی موردانت» وزیر دفاع انگلیس بر امنیت و ثبات در منطقه خلیج فارس و عموم منطقه و اهمیت آزادی کشتیرانی برای همه کشورها و احترام به قوانین بین المللی و تلاش برای تحقق این مطالب تاکید کردند.

به نوشته بیانیه، در این تماس تلفنی عبدالمهدی و وزیر دفاع انگلیس درباره روابط دو جانبه و راهکار حمایت از توسعه این روابط در چارچوب انتظارات دو ملت عراق و انگلیس گفت وگو کردند.

نخست وزیر عراق و مقام انگلیسی همچنین پیرامون امنیت منطقه و راهکارهای آرامش و تلاش برای جلوگیری از تنش آفرینی بحث و تبادل نظر کردند.

این تماس وزیر دفاع انگلیس با نخست وزیر عراق به دنبال توقیف یک نفتکش انگلیسی که با نقض قوانین بین المللی و عدم توجه به هشدارهای نیروهای دریاداری جمهوری اسلامی ایران به داخل آب‌های منطقه‌ای ایران در خلیج فارس نفوذ کرده بود، صورت گرفته است.

انگلیس با توجه به این تخلف خود در حال حاضر در ارتباط با این موضوع تنها و بی کس مانده است و کشورهای مختلف موضعی در این ارتباط نگرفته اند.

مایک پمپئو وزیر امریکا امروز اعلام کرد که این مساله به خود انگلیس مربوط می شود و واشنگتن در این ارتباط دخالتی نخواهد داشت و این لندن است که باید از کشتی های خود مراقبت کند.

برخی تحلیلگران معتقدند که بعضی از مقام های تندرو در امریکا به دنبال ناامیدی از افزایش تنش بین ایران و امریکا اکنون به دنبال کشاندن پای انگلیس به درگیری در منطقه هستند.

کارشناسان نیز معتقدند که با توجه به تماس تلفنی وزیر دفاع انگلیس با عبدالمهدی قبل از دیدار  روز دوشنبه به تهران، این سفر می تواند حامل پیام های لندن برای تهران در ارتباط با روابط دو جانبه باشد

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.