یک مقام ارشد وزارت خارجه هند شامگاه دوشنبه (به وقت تهران) ادعای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که گفته بود نخست وزیر هند از او خواسته نقش میانجی را برای حل مشکلات مرزی با پاکستان ایفا کند، رد کرد.

به نوشته «اکونومیک تایمز»، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه بعد از دیدار با «عمران خان» نخست وزیر پاکستان از علاقه مندی خود برای میانجیگری بین هند و پاکستان خبر داد و عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز گفت از تصمیم رئیس جمهور آمریکا در این زمینه استقبال می‌کند.

با این حال «راویش کومار» سخنگوی وزارت خارجه هند در توییتر نوشته است: «ما اظهارات دونالد ترامپ در زمینه آمادگی برای میانجیگری بین هند و پاکستان درباره موضوع کشمیر را ملاحظه کرده‌ایم. اما تاکنون هیچ درخواستی از سوی "نارندرا مودی" نخست وزیر هند از رئیس جمهور آمریکا در این زمینه صورت نگرفته است.»

این مقام هندی در ادامه توییت خود نوشت: «موضع همیشگی هند این است که تمام مسائل مهم با پاکستان تنها به صورت دوطرفه مورد بحث قرار گیرد.»

ارتش‌های هند و پاکستان از صبح دوشنبه دور تازه‌ای از درگیری و تیراندازی سنگین علیه هم را آغاز و هرکدام دیگری را به نقض آتش‌بس متهم کرد. در‌گیری‌های جدید در خط کنترل نظامی میان‌ بخش‌های تحت کنترل هند و پاکستان در ایالت «جامو» و «کشمیر»  از صبح دوشنبه از سر گرفته شد.

 این در حالی است که روز شنبه نیز به دلیل تیراندازی بین طرفین، یک نظامی پاکستان کشته و چهار هندی نیز مجروح شدند.

از سال ۱۹۴۷ و پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس تاکنون سه جنگ در سال‌های ۱۹۴۷، ۱۹۶۵ و۱۹۷۱  میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از ۷۰ هزار نفر در این درگیری‌ها کشته شدند. تنش بین این دو کشور اتمی بهمن ماه پارسال بعد از حمله یک گروه تروریستی به اتوبوس حامل نظامیان ارتش هند در منطقه مرزی بالا گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.