به گزارش رویترز، «بوریس جانسون» یا «جرمی هانت» با اعلام نتیجه آراء اعضای حزب محافظه کار بریتانیا در روز سه شنبه اول مرداد نخست وزیر آینده این کشور و جانشین ترزا می‌خواهد شد.

تا قبل از ظهر روز سه شنبه نتیجه آراء ۱۶۰ هزار عضو حزب محافظه کار که در این انتخابات درون حزبی شرکت کرده‌اند، اعلام خواهد شد.

حوزه‌های رأی گیری روز دوشنبه ساعت ۱۶ به وقت محلی تعطیل شد. پیروز این انتخابات درون حزبی روز چهارشنبه بعد از ظهر به عنوان نخست وزیر جایگزین ترزا می‌خواهد شد.

ترزا می که با وجود تلاش‌های مکرر نتوانست طرح خود را برای خوج از اتحادیه اروپا (برگزیت) در پارلمان به تصویب برساند ماه گذشته از رهبری حزب محافظه کار استعفا کرد.

رویترز می‌گوید، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بوریس جانسون، شهردار سابق لندن و وزیر امور خارجه انگلیس که سال گذشته از این سمت استعفا کرد، ۷۰ درصد آراء را به خود اختصاص خواهد داد.

با این حال تعدادی از اعضای کابینه محافظه کار بریتانیا اعلام کرده‌اند در صورت پیروزی بوریس جانسون استعفا خواهند کرد.

بوریس جانسون ماه گذشته گفته بود که تدارک لازم را برای خروج انگلیس از اروپا بدون هیچگونه توافقی در روز ۳۱ اکتبر فراهم خواهد کرد تا اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار دهد.

او افزوده بود: تأخیر به معنای شکست محافظه کاران است.

«فیلیپ هاموند» وزیر دارایی و «دیوید گوک» وزیر دادگستری طی روزهای اخیر گفته‌اند، به دلیل اظهارات بوریس جانسون در خصوص خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا استعفا خواهند کرد.

دیوید گوک خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون دستیابی به توافق را تحقیر ملی خوانده بود.

رهبران اتحادیه اروپا تاکید کرده‌اند که هیچگونه تغییری در طرح برگزیت را نخواهند پذیرفت. جامعه اقتصادی انگلیس و کارشناسان نیز هشدار می‌دهند که خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا به اقتصاد این کشور ضربه بزرگی خواهد زد.

موضع تند بوریس جانسون در برخورد با اتحادیه اروپا در میان اعضای حزب محافظه کار که طرفدار برگزیت هستند محبوبیت فراوانی دارد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.