به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام از سوی کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی در حالی صورت گرفت که این کشور در حال افزایش فشارها بر آمریکا پیش از احتمال از سرگیری دیپلماسی اتمی است.

اخیرا، کره شمالی اعلام کرده بود ممکن است تعلیق ۲۰ ماهه آزمایش‌های اتمی و موشکی خود را در اعتراض به احتمال برگزاری رزمایش مشترک بین آمریکا و کره جنوبی لغو کند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داد، کیم جونگ اون رضایت کامل خود را پس از بازدید از این زیردریایی جدید با قابلیت عملیاتی، سیستم‌های تسلیحاتی و داده‌های تاکتیکی ابراز داشت.

این خبرگزاری همچنین گزارش کرد، رهبری کره شمالی بر ضرورت افزایش معتبر و با سرعت ظرفیت‌های دفاع ملی با انجام اقدامات بزرگ در راستای توسعه تسلیحات دریایی و تجهیزاتی چون زیردریایی‌ها تاکید کرد.

این خبرگزارش بدون اشاره به ویژگی‌ها و موقعیت این زیردریایی افزود: این زیردریایی در دریای شرق که به دریای ژاپن نیز معروف است، مستقر خواهد شد.

ساخت این زیردریایی جدید نشان می‌دهد که کره شمالی در حال تقویت ظرفیت‌های ارتش خود با وجود درگیر شدن در دیپلماسی اتمی با آمریکا است که از اوایل سال جاری میلادی آغاز شده است. کره شمالی دائما گفته که برای دست کشیدن از برنامه اتمی خود در ازای مزایا و بهره مندی‌های سیاسی و اقتصادی تمایلی ندارد.

هنوز دقیقا مشخص نیست که چه نوع زیردریایی توسط کره شمالی ساخته شده است. اما اقدامات و تلاش‌های این کشور برای ساخت سیستم‌های موشکی که از روی زیردریایی پرتاب شوند، یک نگرانی جدی برای رقبا و همسایگان به شمار می‌رود چون رهگیری این موشک‌ها که از روی ناوها یا زیردریایی‌ها شلیک می‌شوند، بسیار سخت است.

کره شمالی پیش از ورود به مذاکرات با آمریکا، مدعی شده بود که به صورت موفقیت‌آمیزی موشک‌های بالستیک را از روی زیردریایی‌ها آزمایش کرده است اگرچه بسیاری از تحلیلگران خارجی می‌گویند کره شمالی احتمالا چندین سال تا دستیابی به چنین سیستم عملیاتی فاصله دارد.

بر اساس گزارش دفاعی کره جنوبی در سال ۲۰۱۸، کره شمالی ۷۰ زیردریایی و قایق‌های پیشرفته دارد.

پایگاه خبری بلومبرگ هم گزارش داد، کره شمالی قرار است به زودی این زیردریایی را در آب‌های بین شبه جزیره کره و ژاپن مستقر کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.