اسحاق جهانگیری صبح امروز (سه‌شنبه) در حاشیه بازدید از مزرعه ماهی سرای کرج و نمایشگاه دستاوردهای عشایری و کشاورزی استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگاران، مردم ایران را مردمی تمدن ساز توصیف کرد و افزود: ملت ایران در تمدن جهانی نقش تعیین کننده ای دارند و این موضوع قابل تردید نیست چرا که آثار تمدن مردم ایران در کشورهای دیگر نیز مشهود است.

معاون اول رییس جمهور اظهار کرد: یکی از رموز موفقیت مردم ایران این است که همواره از عزت خود حفاظت کرده اند و همواره اهل منطق و گفتگو بوده اند و در حل بحران های جدی بیش از آن که به زور متوسل شوند به گفتگو و منطق متکی بوده اند.

جهانگیری ادامه داد: ‌ راهکارهایی که ایران برای اداره دنیا پیشنهاد می دهد نیز توسل به گفتگو و منطق است چرا که پیچیده ترین گره ها و بحران های دنیا را می توان از طریق گفتگو حل و فصل کرد و این که هر کس زور بیشتری داشته باشد تصور کند منطق قوی تری دارد تصوری نادرست است.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر این که منطق باید بر سر میز مذاکره رقم بخورد تصریح کرد:‌ این که شش کشور قدرتمند دنیا با ایران مذاکره کنند و به تفاهم برسند به معنی آن است که ایران توانسته منطق و استدلال خود را در میز مذاکره به اثبات برساند. این که بعد از مذاکره کشوری احساس کند کلاه سرش رفته و با استفاده از زور به یک ملت فشار وارد کند کاری غیر عقلانی و غیرمنطقی است.

جهانگیری ادامه داد: ‌هر کس قرارداد یا توافقی را امضا کند و آن را به هم بزند همه این اقدام را محکوم می کنند و ملت ایران سرفراز است که اهل گفتگو، تعامل و منطق است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اتفاقات اخیر در منطقه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه در ارتباط با ایران گفت: اتفاقات اخیر این پیام را به دنیا منتقل کرد که با منطق، گفتگو، استدلال و ادب می توان با ایران تعامل و مسایل را حل و فصل کرد و اگر از مسیر دیگری با ایران وارد گفتگو شوند حتماً بازنده خواهند بود و منطقه آسیب خواهد دید.

جهانگیری با بیان اینکه ایران در طول تاریخ همواره حافظ امنیت منطقه و خلیج فارس بوده است، خاطرنشان کرد: برای حفاظت از امنیت منطقه نیاز به تشکیل ائتلاف نیست. کسانی که به دنبال ائتلاف هستند هر گاه از مناطق خود خارج شده اند جز دامن زدن به ناامنی دستاورد دیگری به همراه نیاورده اند.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: امنیت منطقه را ایران با کمک کشورهای منطقه می تواند تأمین کند و برای این که همه از امنیت منطقه مطمئن باشند و همه بتوانند از منطقه ای امن استفاده کنند راهی جز این نیست که فشارها را از ایران برداشته و بدون تحمیل فشار با ایران وارد مذاکره و گفتگوی منطقی شوند و آن گاه خواهند دید که منطقه ای خوب و آرام برای همه فراهم خواهد شد.

جهانگیری در ادامه با اشاره به این که استان البرز به عنوان ایران کوچک لقب گرفته است، افزود: استان البرز استان نمونه توسعه صنعتی ایران است و در بخش کشاورزی نیز همه اتفاقات و تحولاتی که در کشور رخ داده، نمونه آن در استان البرز وجود دارد.

معاون اول رییس جمهور افزود: استان البرز به دلیل شایستگی های خود و به دلیل نزدیکی به پایتخت، استانی نمونه در بخش علم و فناوری و از توانمندی های بسیار خوبی در این حوزه برخوردار است.

جهانگیری با اشاره به آسیب ها و عوارضی که در توسعه صنعتی و توسعه ملی وجود دارد تصریح کرد: چه در زمینه فقر و چه در زمینه نابرابری ها و آسیب های اجتماعی که امروز یکی از دغدغه های جدی کشور است همه اینها نیز در استان البرز قابل مطالعه است.

معاون اول رییس جمهور استان البرز را استانی پرپتانسیل در زمینه های مختلف برشمرد و گفت: استان البرز توانمندی های فراوانی دارد و واحدهای مهم و بزرگ صنعتی در این استان مستقر هستند.

جهانگیری با بیان این که توجه به زیرساخت های استان البرز برای تسهیل رفت و آمد مردم از اهمیت فراوانی برخوردار است خاطرنشان کرد: در طول هفته میلیون ها نفر از مسیرهایی که به استان البرز منتهی می شود برای تردد به تهران و شمال کشور رفت و آمد می کنند که باید کمک کنیم آزادراه هایی که درا ین مسیر وجود دارند هر چه زودتر به بهره برداری رسیده تا از اتلاف انرژی و به هدر رفتن وقت مردم کاسته شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به بازدید امروز خود از آزادراه شهید همت - کرج گفت: این آزادراه باید به سرعت تکمیل شود و وزیر راه و شهرسازی و مجریان این پروژه قول داده اند که در ماه های آینده شاهد تکمیل این طرح خواهیم بود.

جهانگیری همچنین با تأکید بر این که در آینده نزدیک بازدیدی از قطعه اول آزادراه تهران - شمال انجام خواهد شد، اظهار داشت: مسئولین اجرایی این پروژه وعده داده اند که حتماً قطعه اول آزادراه تهران – شمال امسال در خدمت مردم قرار خواهد گرفت.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: ریل، مترو و توسعه قطار شهری جزو مهمترین پروژه ها برای مسیر تهران – کرج است که باید ادامه پیدا کند.

جهانگیری با اشاره به وجود واحدهای متعدد کشاورزی در استان البرز گفت: این استان در زمینه های مختلف کشاورزی و به خصوص در بخش کشت بافت یکی از استان های پیشرو در این تکنیک نو و تکنولوژی مدرن است و در زمینه آبزی پروری نیز از توسعه خوبی برخوردار است که نمونه آن واحدی است که امروز مورد بازدید قرار گرفت که از نظر امکانات بسیار مدرن و منحصر به فرد بود.

معاون اول رییس جمهور با بیان این که امروز بازدید دیگری از بخش های صنعتی استان البرز از جمله شرکت مپنا انجام خواهد شد گفت: مپنا یکی از نمادهای مهم صنعتی ایران است که در رقابت با شرکت های بزرگ صنعتی دنیا در احداث نیروگاه های بزرگ رقابت دارد و شرکت هایی از این دست می توانند آینده صنعتی کشور را رقم بزنند.

جهانگیری در ادامه سخنان خود با بیان این که امروز در شرایط بسیار خطیری قرار داریم گفت: آمریکایی ها بر اساس خوی دشمنی با جمهوری اسلامی ایران فشارهای خود را به خصوص در بخش اقتصادی بر ملت ایران افزایش داده اند و مردم ایران در سال های اخیر متحمل فشارهای فراوانی شده که ما شرمنده آنها هستیم.

معاون اول رییس جمهور افزود: این نوید را می توانیم به مردم بدهیم که به فضل الهی از شوک های مهمی عبور کرده ایم و در شرایط باثبات قرار گرفته ایم و امیدوارم شرایط پیش رو از نظر اقتصادی بهبود یافته و بتوانیم موانع را پشت سر گذاشته و در زمینه اشتغال، معیشت مردم و توسعه کشور گام های بلندتری برداریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.