به فاصله یک هفته از اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی درباره غیرقانونی بودن فعالیت «توکن پیمان»، نخستین ارز دیجیتال وطنی که پشتوانه طلا دارد و ماحصل فعالیت بنیادی است که چهار بانک مجاز کشورمان در آن عضویت دارند، امروز کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی میزبان نشستی بود که موضوع آن، بررسی مسائل مربوط به رمزارز‌ها بود.
 

 

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم در این نشست، افزون بر اعضای کمیسیون اقتصادی و جمعی از کارشناسان، سه عضو عالی رتبه دولتی نیز حضور داشتند؛ سه وزیر کابینه شامل رضا رحمانی (وزیر صنعت، معدن و تجارت)، رضا اردکانیان (وزیر نیرو) و فرهاد دژپسند (وزیر امور اقتصادی و دارایی). وزرایی که مجموعه تحت امرشان مستقیما با مقوله رمزارز‌ها درگیر هستند.

اما بشنوید از نتیجه این نشست و توضیحاتی که حاضرین در آن پس از اتمام جلسه در گفتگو با خبرنگاران بیان کردند. توضیحاتی که وجه اشتراک شان، تاکید بر این نکته بود که استخراج رمزارز‌های جهان روا، «تولید» است و بانک مرکزی مکلف شده است که ظرف ۳ ماه مقدمات این تولید، یعنی تولید رمزارز در کشور را فراهم کند.

 

 

جالب نیست؟ اگر تردید دارید، بهتر است بریده‌هایی از سخنان حاضران در این نشست را مرور کنید:

 

 

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت: ایران در برابر فناوری‌های جدید همیشه یک مقاومتی داشته است... تولید رمزارز‌ها همانند تولید یک کالا هستند که الزامات خود را دارد و بر این اساس کمیسیون اقتصادی دولت رمزارز‌ها را به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخته که تولید آن نیز باید به عنوان یک کالا محسوب شود.

 

 

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی: بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت، ماینینگ به عنوان یک صنعت شناخته شده و دیگر برای واردات دستگاه‌های ماینینگ دیگر ممنوعیتی وجود نخواهد داشت. استفاده از برق برای تولید ارز دیجیتال در زمان پیک مصرف ممنوع شد... مقرر شده سازمان استاندارد و وزارت نیرو استاندارد مورد نیاز برای واردات ماینینگ را تعیین کنند... باید در زمان تحریم‌ها به خوبی از ارز دیجیتال استفاده شود.

 

 

رضا اردکانیان، وزیر نیرو: در حوزه ارز دیجیتال از نظر وزارت نیرو تنها بحث مصرف برق آن مطرح است... در تابستان و ساعات اوج بار برای فعالیت‌های اینچنینی محدودیت‌های مصرفی در نظر گرفته می‌شود... در کمیسیون اقتصادی دولت تعرفه مشخصی برای مزارع تولید ارز دیجیتال در نظر گرفته شده است که پس از تصویب در هیأت دولت ابلاغ می‌شود.

 

 

الیاس حضرتی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: دولت طرحی را تدوین کرده که بر اساس آن مضرات استفاده از ارز دیجیتال کمتر و فواید آن بیشتر شود و مردم بتوانند با سهولت نسبت به اخذ مجوز در این حوزه اقدام کنند... بر این اساس دستگاه‌های ۳ زمانه در اختیار تولیدکنندگان ارز دیجیتال قرار می‌گیرد که در ساعت پیک مصرف، برق این دستگاه‌ها خاموش می‌شود.

 

 

بدین ترتیب مشخص می‌شود که مجلس و دولت در این خصوص به تصمیمات مشترکی رسیده‌اند که احتمالا به زودی به مصوبه قانونی تبدیل خواهد شد و جامه عمل می‌پوشد. آنقدر قریب الوقوع که می‌بینیم وزارت صمت مسئول صدور مجوز برای تولید ارز دیجیتال شده، مسئولیت تدوین استاندارد دستگاه‌های استخراج به سازمان استاندارد سپرده شده، تعرفه برق مورد استفاده برای استخراج رمزارز‌ها مشخص شده و از آن مهمتر، ملاحظات وزارت نیرو در این خصوص نیز مد نظر قرار گرفته و قرار است دستگاه‌های ۳ زمانه در این «تولید» به کار گرفته شوند.

 

 

همه این‌ها در حالی است که می‌دانیم مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت در خصوص رمزارزها، پس از چند بار رفت و برگشت، هفته پیش هم در هیات دولت مطرح شده و بار دیگر با طرح ایراداتی به کمیسیون یاد شده بازگشته است. ایراداتی که ظاهرا جدی نیستند، آنقدر که سه وزیر کابینه از آن طرح در مجلس دفاع می‌کنند و می‌توانند نظر مثبت کمیسیون اقتصادی مجلس را نیز در خصوص آن جلب کنند.

 

 

اتفاقی که برای بسیاری یادآور بخشی از سخنرانی چند روز پیش مجید حسینی نژاد، بنیانگذار سایت «علی بابا» و یکی از کارآفرینان برتر کشور در مقابل اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری و آذری جهرمی، وزیر فناوری و ارتباطات است که بازخورد بسیار وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت و در بخشی از آن تاکید می‌کرد که ماینینگ طی سه سال آینده قانونی خواهد شد و از فعالان برتر در این زمینه تقدیر و تشکر به عمل خواهد آمد!

 

 

پیش بینی‌ای که ظاهرا قرار است طی چندماه محقق شود، نه چند سال؛ همین قدر شگفت آور و به همین میزان، عجیب؛ عجیب از این رو که می‌دانیم اخیرا بانک مرکزی کشورمان سندی که بهمن ماه سال گذشته منتشر کرده و مربوط به تولید و عرضه ارز‌های دیجیتال در کشورمان است را به صراحت زیر پا گذارده و تاکید دارد هر کسی در ایران در این حوزه فعالیت کند را تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد؛ پیگیری که حالا می‌دانیم قرار نیست متوجه استخراج کنندگان امثال بیت کوین و دیگر رمزارز‌های جهان روا شود!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.