«مارکوس ادرر» (Markus Ederer) سفیر اتحادیه اروپا در روسیه در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت: وقتی درباره «اینستکس» (ساز کار مبادلات تجاری اروپا با ایران) صحبت می‌کنیم، باید بحث را با تحولات سیاسی جاری درباره برجام آغاز کنیم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۸ جولای برای اولین بار از زمانی اجرایی شدن برجام تأیید کرد که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم به فراتر از ۳.۶۷ درصد است.

سفیر اتحادیه اروپا در روسیه در این خصوص ادامه داد: اتحادیه اروپا درباره این تحول بسیار نگران بوده و از ایران خواسته است تا از برداشتن گام‌های بیشتری که می‌تواند به تضعیف برجام منجر شود، خودداری کند.

وی در خصوص تعلل و انفعال اروپائی ها در قبال «اینستکس» اضافه کرد: ۳ کشور بنیانگذار اینستکس اعلام کرده‌اند- و من نیز معتقدم بخش ی از بیانیه‌ای است که آنها در ژانویه سال جاری میلادی صادر کردند- که این ابزار در مراحل اولیه برای مبادلات قانونی مربوط به دارو، کالاهای پزشکی و کالاهای کشاورزی-غذایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

«مارکوس ادرر» ادامه داد: پس از آخرین دیدار وزرای خارجه ۲۸ کشور اتحادیه اروپا در ۱۵ جولای، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرده که سهام داران در حال رایزنی در خصوص تسهیل مبادلات سایر کالاها از جمله نفت (از طریق اینستکس) هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.