سالها پیش یک داروساز و شیمی‌دان فرانسوی موفق شد مصرف سیب زمینی را که تا آن روز اصلا بین مردم فرانسه رایج نبود، رواج دهد.

ماجرا از زمانی شروع شد که این مرد؛ آنتوان اوگوستین طی جنگ فرانسه و پروس دستگیر شد و طی مدت زندانی بودن خود متوجه شد سیب زمینی چه وعده غذایی با ارزشی است. او سپس مقداری سیب زمینی با خود به فرانسه آورد اما مردم از مصرف سیب زمینی امتناع می کردند چرا که تصور می کردند سیب زمینی غذای فقرا است. بر همین اساس آگوستین برای تشویق مردم به مصرف سیب زمینی از روشی جالب استفاده کرد.

او اعلام کرد نه تنها اصراری ندارد مردم سیب زمینی بخورند، بلکه هر شخصی نزدیک مزرعه سیب زمینی وی شود به او تیراندازی خواهد شد. سپس دور مزرعه سیب زمینی خود حصار کشید و برای آن نگهبان گذاشت. ناگفته پیداست که همین تکنیک باعث شد دزدها و حتی مردم عادی برای سرقت سیب زمینی از مزرعه او ترغیب شوند و همانطور که پیش بینی می شد، کشاورزان نیز وارد مزرعه وی شدند تا با سرقت سیب زمینی همین محصول را در باغ های خود بکارند.

به این تکنیک در روانشناسی تشویق معکوس می گویند. درواقع بدون آن که به طور مستقیم افراد را به سمت موضوعی تشویق کنید درحال تشویق آنان هستید. در این تکنیک هیچ خبری از اصرار برای خرید محصولاتی خاص نخواهد بود و حتی گفته می شود بهتر است از این محصول استفاده نکنید. همین موضوع باعث تشویق افراد به خرید آن محصول برای ارضای کنجکاوی می شود.

جالب است پس از این ماجرا شاه و ملکه فرانسه نیز عاشق سیب زمینی شدند و سیب زمینی به سرعت جایگاه خود را در آشپزی فرانسوی پیدا کرد.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.