مهدی طارمی بعد از مدت‌ها سکوت، ساعاتی بعد از امضای قرارداد اروپایی‌اش به گفتگو با خبرنگار ما پرداخت و صحبت‌های جالبی مطرح کرد. طارمی که کشف دیرهنگام فوتبال ایران محسوب می‌شد بعد از دومین فصل درخشش در پرسپولیس سودای حضور در اروپا را در سر پروراند و بزرگترین حاشیه چند سال اخیر سرخپوشان را به نام خود و مدیران تیم کرد. حضور ناکام در ریزه اسپور یک محرومیت بزرگ پیش پای پرسپولیس و البته خودش گذاشت اما او همچنان رویای اروپا را در سر داشت و بعد از دستیابی به خواسته‌اش در فوتبال قطر (مالی و دوری از حواشی ایران)، در شرایطی که همه در انتظار بازگشت او به پرسپولیس بودند، بار دیگر سودای اروپا داشت و در نهایت هم پرتغال را به عنوان مقصد خود انتخاب کرد. همان کشوری که همین یک سال و اندی پیش یا ستاره‌های جهانی‌اش بزرگترین حسرت را در جام جهانی با خطای نشانه گیری میلی‌متری طارمی برای فوتبال ما رقم زد.

طارمی اکنون برچسب لژیونر اروپایی را نصیب خود کرده و مدعی است که رویاهایش بزرگتر از ریوآوه است و از آن به عنوان سکوی پرتاب خود نگاه می‌کند. پسرک جنوبی این روزها پخته تر از گذشته حرف می‌زند و البته هنوز جسارت و صداقت در کلامش وجود دارد. در ادامه صحبت‌های او را بخوانید و با ذهن غیرقابل پیش بینی‌ترین فوتبالیست ایران بیشتر آشنا شوید.

اگر بدرخشم مرا می فروشند

 

با توجه به پیشنهاداتی که داشتم در نهایت با مشورت و سنجیدن تمام مسائل به انتخاب این تیم رسیدم. فکر می کنم شرایط برای پیشرفت و نمایش مناسب در این تیم وجود دارد. به هرحال این تیم طی سالیان اخیر بیشترین تمرکزش روی ترانسفر بازیکن و سود بردن از این منبع اقتصادی بوده و بازیکنان خوبی با مبالغ بالا راهی تیم های مطرح شدند که این مساله امیدوارم برای من نیز رقم بخورد. بله، همانطور که گفتید بندی در قراردادم برای فسخ وجود دارد اما مطمئنا این مساله برای ریوآوه به این شکل نخواهد بود و آنها به این راحتی هزینه نمی کنند که بعد همه چیز تمام شود و به دنبال این خواهند بود که با ترانسفر به تیمی بهتر به منبع درآمد برسند. این باشگاه منبع درآمدش از ترانسفر است و درآمد دیگری ندارد. مطمئنا اگر پیشنهاد مناسبی نصیبم شود آنها این فضا برای جدایی را فراهم خواهند آورد. این البته بستگی به شرایط و توانایی خودم دارد و انشاالله که خوب کار کنم و جای بهتری بروم.

آقای گلی در فوتبال اروپا

 

آقای گلی فکر نمی کنم و سال اول فوتبالم در اروپاست. کریم و علیرضا اتفاق خوبی در اروپا رقم زدند اما توجه کنید آنها بعد از چند سال حضور در فوتبال اروپا به این مهم رسیدند و البته کار بزرگی محسوب می‌شود. یک فوروارد همیشه دوست دارد گل بزند و من هم تلاش می کنم خوب بازی کنم و گل بزنم و باید دید چه اتفاقی می افتد و اینکه به فکر آقای گلی باشم اما نه.

 

کی روش کمک کرد به پرتغال بروم

 

برای انتخاب این تیم با اقای کی روش مشورت کردم و ایشان خیلی از ریوآوه تعریف می کرد. یکی از دلایلی که این تیم و مدیران آن نیز به من علاقه بیشتری پیدا کردند به خاطر آقای کی روش بود. از کی روش درباره من سوال کردند و او هم نظر مثبت خود را اعلام کرد و گفت این بازیکن را بگیرید و می تواند کمک کند. تاثیر زیادی داشت و نکات مثبتی از من به این تیم گفت. آقای کی روش زمانی که در ایران بود و چه به تازگی با مصاحبه‌اش که اعلام کرده ایران و مردمش را دوست دارد و برای بازیکنان دلتنگ شده، متقابلا ما این حس را هم داریم و اما این فوتبال است و این اتفاقات را رقم می‌زند. او فرد خوبی بود و این را به خوبی در زمان حضورش در ایران نشان داد و اکنون نیز پالس‌های مثبتی می‌فرستد که این مساله را نشان می‌دهد.

رضایت از دوران حضور در فوتبال قطر

 

قطر به هرحال از نظر مالی به من کمک کرد و البته این بستر را برایم ایجاد کرد تا با فضای فوتبال خارج از ایران نیز تا حدود زیادی آشنا شوم. از نظر مالی برایم خیلی خوب شد اما روزهای بدی هم بود. همه زندگی می کنند تا شرایط مالی خوبی برای خود تامین کنند و برای منم بد نبود و شرایط مناسبی برای خودم و خانواده‌ام شکل دادم. از نظر فوتبالی هم برای بازی کردن بیرون از ایران بد نبود و باعث شد تا تجربه خوبی کسب کنم.

بازگشت به پرسپولیس

 

بعد از قطر همانطور که گفتم تمام فکرم این بود که فوتبال اروپا را تجربه کنم چرا که علاقه خاصی به آن داشتم. چند بار درباره پرسپولیس صحبت کردم و صادقانه به آقای نبی هم گفتم که دوست دارم فوتبال اروپایی را تجربه کنم. اصلا بحث مالی برایم به وجود نیامد. من یک پیشنهاد فوق العاده از قطر داشتم که نزدیک به ۳ میلیارد به من می داد و هر کس جای من از آن نمی گذشت اما من گذشتم برای اینکه علاقه داشتم راهی اروپا شوم. طرفداران واقعی می دانند که من طی این سال‌ها دوست داشتم به هر شکلی شده در فوتبال اروپا باشم؛ شاید به شکل مناسبی نبوده و اشتباهاتی داشتم اما واقعا این خواسته قلبی‌ام بود که راهی فوتبال اروپا شوم. من پرسپولیس را خانه خودم می دانم و هیچ وقت بحث مالی نداشتم. از قبل گفته بودم نمی خواهم به ایران بیایم و هیچ وقت بحث مالی نداشتم. یک سری آدم ها بودم که دوست داشتند از این بحث سواستفاده کنند و خودشان را آدم خوبه نشان دهند و مرا جلوی هواداران قرار دهند و من بد شوم ولی نتوانستند و خدا را شکر این اتفاق پیش نیامد. من همیشه برای هواداران و پرسپولیس آرزوی موفقیت می کنم و این آرزوی قلبی ام است. پرسپولیس حکم خانه ام را دارد و کسی که بخواهد وارد خانه‌اش شود مطمئنا بحث مالی ندارد و فقط می تواند درباره شرایط پیشرفت صحبت کند. من این کار را انجام دادم و خیلی ها به من گفتند برو به اروپا و انشاالله بعدا با هم کار کنیم و من هم تشکر کردم. من هیچ وقت بحثی با پرسپولیس نداشتم که بخواهند بحث مالی پیش بیاید.

 

 

تکذیب پیشنهاد ۷۰۰ هزار دلاری

 

من نزدیک به 3 میلیون دلار را بیخیال شدم از قطری ها و می خواستم به اروپا بروم و چرا باید این پیشنهاد را به پرسپولیس می دادم. نمی دانم دلیل اینکه می خواستند مرا روبروی هواداران قرار دهند و خوشبختانه اما این اتفاق رخ نداد و من صادقانه با هواداران صحبت کردم. من هیچ وقت با پرسپولیس بحث مالی نداشتم، چه آن زمان که در این تیم بودم و چه اگر بخواهم روزی به تیم برگردم. فکر کنم تنها کسی که به پرسپولیس خیر رسانده من بودم و هر کس که رفته از این تیم گرفته، من اما از قراردادم هم بخشیدم، پول رضایتنامه هم دادم و از خودم هم باز دادم. فکر کنم هیچ بازیکنی برای پرسپولیس این کار را نکرده و منت هم نیست. پرسپولیس مرا به اینجا رسانده و هر چه دارم از تیم ملی و آقای گلی تا جایگاه کنونی از پرسپولیس بوده از پرسپولیس بوده و من می خواستم با آن حرکت حرکتی کوچک داشته باشم به خاطر لطفی که به من داشته است.

 

پیشنهاد برانکو ایوانکوویچ برای بازگشت

 

در چند مورد که آقای برانکو ایوانکوویچ با پرسپولیس به قطر آمدند من به رسم ادب نزد آنها رفتم. دوستانم در این تیم بودند و آقای برانکو هم مربی ام بوده و چیزهایی که به من یاد دادند و رسم استاد شاگردی ایجاب می کرد که برای استقبال آنها بروم. در این بین صحبت هایی هم می کرد و درباره گذشته و آینده می کردند و ایشان پیشنهاداتی به من داد که چه کنم و چه نکنم و من استفاده می کردم. همه چیز یک جوری رقم خورد که من اولویت اولم اروپا بود و اینجایی که به آن رسیدم.

 

بازگشت بازیکنان و غیبت طارمی

 

بحث امکان بازگشت نیست و من همانطور که گفتم دنبال علاقه ام رفتم. وقتی به یک سنی رسیدم نگویم چرا این کار را نکردم. یا در این راه شکست می خورم یا اینکه موفق می‌شوم و همه چیز به خودم بستگی دارد اما بعدا پشیمان نمی‌شوم که چرا این تصمیم را نگرفتم. من اکنون رفتم انجام دادم و یا موفق می شوم یا نمی شوم. بازیکنانی که برگشتند بازیکنان خوبی بودند و زحمات زیادی کشیدند و هواداران باید قدر بازیکنان را بدانند. هر فردی زندگی شخصی هم دارد. بگذارید یک مثال بزنم: برخی پیشکسوتان عزیز پرسپولیس را نگاه کنید، مشکل مالی دارند. آیا کسی به آنها کمک می کند؟ چه باشگاه و چه طرفداران؟ این زندگی آدم هاست و ما فوتبالیست‌ها عمر ورزشی و شغلی کمی داریم. نهایت ۱۵ سال عمر ورزشی داشته باشیم و باید کاری کنیم تا در آینده مشکل نداشته باشیم. پرسپولیس تیم بزرگی چه در ایران و چه در آسیاست و سکوی پرتاب است. به طور مثال اگر بخواهید راهی رئال مادرید شوید باید در آسیا در پرسپولیس باشید و بعد از آن یک تیم اروپایی خوب و بعد به این تیم. پرسپولیس سکوی پرتاب است و هواداران نباید از اینکه بازیکنی برای تصمیم آینده اش از تیم جدا شود  ناراحت شوند. امیدوارم هواداران این مسائل را درک کنند و بازیکنانی که اکنون برگشتند هم بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند.

وقتی حق علیپور و بیرانوند ۱۰ میلیارد است بدهید

 

این چیزی که من شنیدم، من در اردوی تیم ملی با علیپور درد و دل کردم. من به او گفتم شرایط پرسپولیس را می دانی و باید در این تیم برای عشقت بازی کنی و دنبال پول نباشی. مثلا بازیکنی مثل ایکس در ایران ۴۰۰-۳۰۰ هزار دلار می بندد اما علیپور که آقای گل این تیم در فصل گذشته و آقای گل فوتبال ایران در فصل قبلتر شده یک دهم این مبلغ هم نباید بگیرد. چرا باید اینطور باشد؟ با بازیکنان ایرانی مشکل دارند و فکر می کنند خارجی خیلی بهتر از ایرانی هستند. همه دنبال بازیکن خارجی هستند و بیشتر پول می‌دهند چون فقط خارجی است. به طور مثال یک قرارداد بازیکن ایرانی نهایت ۲ میلیارد باشد تازه مالیات باید بدهد و شاید در آخر فصل این مبلغ را هم به طور کامل نمی گیرد اما یک گلر خارجی و ذخیره باید ۳۰۰-۲۰۰ هزار دلار ببندد و با افزایش قیمت دلار هم ناگهان گلر ذخیره از گلر فیکس بیشتر می کند. بعد گلر که بیاید آن را کم کند هم می گویند او غیرت دارد اما بازیکن ایرانی بی غیرت است. این ها را ببینید و حق را باید به حقدار بدهد. مثلا علیرضا بیرانوند ارزش او ۱۰ میلیارد است نباید بگیرد چون ایرانی است؟ علیپور چون آقای گل است و ایرانی نباید این مبلغ را بگیرند و فقط یک بازیکن با برچسب خارجی آن را بگیرد؟ ما خودمان با خودمان صادق نیستیم و مشکل همین است. وقتی دغدغه بازیکن را برطرف کنید مسلما بهتر و بیشتر تلاش خواهد کرد. علیپور آقای گل شد اما باز قراردادش یک دهم دیگر بازیکنان است. معلوم است بازیکن به این شکل از نظر فکری دچار مشکل می شود. فوتبالیست نهایتا ۱۵ سال می تواند بازی کند و در این مدت باید پول جمع کند تا بتواند در آینده مشکلی نداشته باشد. این مساله البته فقط مربوط به پرسپولیس نیست و در تمام تیمهای ایرانی وجود دارد و من چون بیشتر از پرسپولیس اطلاع داشتم آن را مثال زدم.

 

موضوع پیشنهاد تراکتورسازی

 

تراکتور یک سری پیشنهاد داده بود اما من اولویت اول و آخرم پرسپولیس است. من زمانی به ایرانی برمیگردم که بدانم باشگاه پرسپولیس مرا می خواهد البته باید بگویم که در این مدت تجربه لازم را در فوتبال اروپا کسب کنم. تا زمانی که پرسپولیس مرا نخواهد به ایران برنمی گردم و دوست دارم در ایران در این تیم بازی کنم. همه چیزم را از پرسپولیس دارم و به تیم دیگری فکر نخواهم کردم. باشگاه های دیگر پیشنهادات داده بودند ولی من به آن فکر نکردم چرا که در ایران به جز پرسپولیس نمی توانم به تیم دیگری فکر کنم.

 

مشخص نیست چه زمانی به ایران برگردم

 

والا این را نمی توانم دقیق بگویم چه زمانی به ایران برگردم. شاید در مسیری که قرار دارم نتوانم موفق شوم و زود برگردم و شاید هم به پیشرفت و هدفم برسم و زودتر برگردم. این بستگی دارد به ادامه زندگی و روند پیشرفتم در تصیماتی که خواهم گرفت دارد.

 

پرسپولیس بدون برانکو ایوانکوویچ؟

 

من همیشه می گویم چرا با یک سری آدم ها که می توانیم به آنها تکیه کنیم و موفق باشیم احترام و ارزش نگذاریم. برانکو ایوانکوویچ از زمانی که آمد بهترین نتیجه را گرفت. من قطر بودم و آن زمان هم گفتم که چرا با برانکو ایوانکوویچ قرارداد 5 ساله و 10 ساله نمی بندید؟ چرا می گذارید دل این آدم بشکند و خواسته های او را برآورده نمی کنید؟ تمام خواسته برانکو ایوانکوویچ فقط از سوی هواداران انجام می‌شد و مورد احترام کامل آنها بود . چرا می گذارید یک اتفاقاتی برای او بیفتد که برود. چرا کسی که عامل موفقیت است نگذاریم موفق باشد و آن را ادامه دهد. برانکو ایوانکوویچ یک سری خواسته ها داشته، حالا من نمی دانم و شاید گفته یک میلیون می‌خواهم یا اینکه منزل بهتری می‌خواهم و هر چیز دیگری. چرا برطرف نمی‌کنید اما برای یک فرد دیگر که قبلا در تیم بوده شرایط بهتری ایجاد می کنید. شما برای فردی که بهترین عملکرد را داشته امکانات و خواسته را برآورده نمی کنید و در سمت مقابل برای کسی که به درد پرسپولیس نخورده یک جوری حمایت می کنید که انگار همه چیز برعکس است. چرا با برانکو ایوانکوویچ 5 ساله نبستید وقتی که می بینید که بهترین عملکرد را داشته؟ مگر غیر از این است که همه به دنبال بهترین هستیم و مدیران باید بهترین شرایط را ایجاد کنند؟ پس چرا به این شکل با او برخورد شد؟ آدم های موفق را در باشگاه حمایت نمی کنند اما وقتی می روند می خواهند به آن رسیدگی کنند، زمانی که دیر شده است. الان هم بازیکنانی هستند که وقتی بروند همه می گویند آی چرا این رفت و وای و فلان! هواداران واقعی متوجه می شوند اما یک سری در فضای مجازی فقط دنبال حاشیه و به موفقیت تیم فکر نمی کنم. باید قدر داشته‌های خودمان را بدانیم و فقط همین.

 

کامل شدن تیم ایرانی در پرتغال با امیر و مهرداد

 

وقتی که می خواستم به پرتغال بیایم از چند کشور دیگر پیشنهاد داشتم اما با امیر عابدزاده صحبت کردم و او توضیحات خوبی به من داد. گفت که کشور خوبی است و از نظر فوتبالی شرایط پیشرفت دارد و شرایط برای ترانسفر به تیم بهتر مهیا است. با مهرداد هم صحبت کردم و او نیز اهداف بزرگتر داشت و برای همین اینجا آمده است. شرایط خوب است و امیدوارم بتوانیم در فصل آینده عملکرد خوبی به جا بگذاریم.

اگر می توانستم سروش را می بردم

 

در حال حاضر اگر می توانستم سروش رفیعی را به اروپا و پرتغال می بردم؛ در حال حاضر البته.شرایط فوتبال یک سری چیزها رقم می زند که در خاطرات می ماند. من هیچ وقت چیپ به النصر را فراموش نمی کنم و البته برد مقابل استقلال که با چهار گل بردیم هیچ وقت از ذهنم خارج نمی شود و این اتفاقات شیرین فوتبالی ام با پرسپولیس بود. یک سری اتفاقات تلخ فوتبالی هم داریم مثل بازی با پرتغال. من خاطره آن را کنار گذاشتم و اما می دانم اگر آن توپ گل می شد یک سری اتفاقات خوب برای مردم ایران، تیم خودمان و به ویژه شاید برای خودم می افتاد. ولی من می خواستم که گل بشود، نه من که هر کسی که جای من بود می خواست گل شود. من این اتفاق را کنار گذاشتم اما خاطره اش همیشه می تواند کنارم باشد و هست. می شد آن توپ گل شود ولی نمی توانم همیشه به آن فکر کنم و باید اتفاقات بهتری رقم بزنیم.

شرایط ویلموتس و دوران کی روش

ویلموتس یک مربی کاملا هجومی که فقط به فکر حمله کردن است. او دوست دارد که فوتبال هجومی بازی کند و برابر کره و سوریه تیم را خیلی هجومی به میدان فرستاد. برابر کره در آن کشور ما موقعیت زیادی داشتیم. یک مربی بادانشی است که در زمین و بیرون از آن محکم است و فکر می کنم برای ایران بتواند شرایط خوبی شکل دهد و امیدوارم با او شرایط خوبی برای فوتبال ایران شکل دهیم.

 

ناپخته بودن گذشته را ندارم و جوان نیستم

یک سری اتفاقات برایم افتاد که در سن جوانی زودتر عصبی می شود و هر چه سن بالاتر می رود اول فکر می کند و بعد صحبت می کند. من قبلا بی فکر عمل می کردم و الان پخته تر شدم. الان می توانم اول فکر کنم و بعد عمل یا صحبت کنم. اگر این طرز فکر را گذشته داشتم شاید شرایط بهتری رقم می خورد. این را البته باید بگویم که در گذشته اگر حرفی زدم یا عملی انجام دادم از روی صداقت بود، من هیچ وقت بدی پرسپولیس را نمی خواستم و از ناپختگی و جوانی و خامی ام بود. از صمیم قلب همیشه پرسپولیس را دوست داشتم و دارم و امیدوارم بتوانم یک روزی همه چیز را جبران کنم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.