وبگاه خبری المیادین در یادداشتی با عنوان «تنش آفرینی آمریکا در خلیج (فارس) به کجا می‌رسد؟» تاکید کرد، امید تندروهای آمریکا به انگلیس، برای تشدید تنش در حوزه خلیج فارس ناکام است.

در این یادداشت که به قلم قاسم عزالدین، تحلیلگر مسائل سیاسی نوشته شده آمده است: واکنش ایران به ربوده شدن تانکر نفتی در تنگه جبل الطارق به نظر می‌رسد فقط جلوگیری از آزادی تردد دریایی انگلیس را هدف نگرفته است بلکه حساب‌کردن جان بولتون روی بریتانیا، برای پیشبرد تنش با ایران را ناکام گذاشت.

رئیس جمهور آمریکا با فشار حداکثری و شدیدترین تحریم‌ها هم در برابر ایران متوقف شد و محاسبات بولتون تیم بنیامین نتانیاهو، پامپئو، بن سلمان و بن زاید برای رفتن ترامپ به سمت جنگ نظامی علیه ایران به هم ریخت. در این راستا توقیف یک کشتی انگلیسی در تنگه هرمز هم نشان داد ماجراجویی انگلیس مثل طبل توخالی است که به شعله ور شدن آتش جنگ منجر نمی‌شود و کشورهای اروپایی را آن طور که تندروها امیدوارند به جنگ با ایران سوق نمی‌دهد.

ترامپی که ایران آن را برابر گزینه جنگ تمام عیار در خلیج فارس و منطقه قرار داده است اگر به گزینه تشدید تنش نظامی متوسل شود آمریکا را گرفتار ماجراجویی جنگ‌طلبان می‌کند. دعوت ترامپ برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی به منظور حفظ آبراهه‌های راهبردی هم نشانه اعتراف آمریکا به این است که ابتکار عمل را در آب‌های خلیج فارس از دست داده و کشوری را در کنار خود جز انگلیس که در حفاظت از کشتی‌هایش ناتوان است، نمی‌بیند.

کشورهای اروپایی که پایبندی خود را به توافق هسته‌ای اعلام کردند با وجود اینکه برای نجات برجام کار جدی نمی‌کنند موافقت خود را در بکارگیری دیپلماسی در قبال ایران ابراز داشتند. چیزی که هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان پس از دیدار با همتای فرانسوی خود بیان داشت. در این راستا کشورهای اروپایی به تحرکات سیاسی برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا امیدواروند و به گفته موگیرینی آمادگی خود را برای مشارکت در طرح اجلاس منطقه ای بغداد اعلام کردند.

درکنار کشورهای اروپایی که با تندروهای دولت آمریکا فرق می‌کنند، کویت، قطر و سلطان‌نشین عمان هم با دعوت به کاهش تنش و همکاری برای ممانعت از جنگی که  یک تهدید برای نابودی خلیج فارس و منطقه  شمرده می‌شود، تفاوت خود را با ترامپ، بن سلمان و بن زاید نشان دادند و احتمالا تحرکات نخست وزیر عراق و همچنین یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در تهران در چارچوب طرح عراق و نگرانی برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.

هر چقدر آمریکا از ایجاد ائتلاف بین المللی برای حفاظت از آبراهه‌ها عاجز است ایران در تلاش‌های خود برای ایجاد ائتلاف دریایی به گفته «حسین خانزادی»، فرمانده نیروی دریایی ایران پیش رفته است و احتمالا در همین راستا تهران در گفت‌وگو های خود با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق موافقت خود را با اجلاس منطقه‌ای اعلام کند؛ اما تلاش تهران برای تشکیل ائتلاف دریایی به منظور تثبیت سیطره خود بر تنگه‌ها و آبراهه‌هاست همان گونه که روحانی رئیس جمهور ایران و معاون وی اسحاق جهانگیری تاکید کرد: «ایران در طول تاریخ ضامن حفظ امنیت در آبراهه تنگه هرمز بوده و خواهد بود.».

همین واقعیت درباره ایران است که موجب شده ترامپ خوشبینی خود را برای تحمیل مذاکره بر ایران زیر فشار شدیدترین تحریم‌ها از دست بدهد. او روز گذشته در استقبال از عمران خان نخست وزیر پاکستان کار با ایران را سخت‌تر خواند و دیگر حرفی از نفتکش انگلیسی یا ائتلاف بین المللی یا تنش در تقابل با ایران در خلیج فارس به میان نیاورد.

 استقبال ترامپ از نخست وزیری جانسون و توصیف وی به فردی فوق العاده هم می‌تواند به تلافی این باشد که می‌بیند ایران ابتکار عمل را در آبراهه‌ها و در تحرکات دیپلماتیک در دست دارد. جانسون که تندروتر از «ترزا می» و «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس است، با قاطعیت تصمیم دارد که انگلیس را  از اتحادیه اروپا خارج کند چیزی که اتحادیه اروپا با آن مخالف است و ضرورتا وی در این امر بدون توافق با بروکسل چیزی که به آن امید بسته موفق نخواهد بود.

اما بوریس جانسون در آب‌های خلیج (فارس) و در سیاست بین‌المللی وبال ترامپ است مثل بولتون و تندروهای دولت آمریکا و تیم ب که وبال هستند. شاید او علاوه بر ترامپ، برای تندروها در انگلیس هم وبال باشد چرا که سخت است آنان را از این تنگنا نجات دهو و آنها هم او را نجات دهند.

المیادین نوشت: تندروهای دولت آمریکا که می‌خواهند از طریق انگلیس فتیله جنگ در خلیج [فارس] را روشن کنند، با غافلگیری دریافته‌اند که انگلیس از حمایت کشتی‌های خودش در تنگه هرمز ناتوان است. اما حساب کردن روی بوریس جانسون که از ترزا می تندتر است، نشان‌دهنده وخامت مشکل ناتوانی تندروها و بازگشت آنان به خانه اول و رسیدن به بن بست است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.