«اریک هانل» رئیس شرکت «استنا بالک» این تماس را یک گام رو به جلو خواند که پس از آن پیشرفت های مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه گذشته اعلام کرد؛ کشتی انگلیس به نام «استِنا ایمپرو - stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس اقدام ایران را غیر قانونی خواند و از طرح ایجاد ائتلاف دریایی اروپا در منطقه خلیج فارس خبر داد که مأموریت حفاظت از کشتی های تجاری در این منطقه را برعهده خواهند گرفت.

با این حال نشریه گاردین دیروز گزارش داد که نزدیکان بوریس جانسون نخست وزیر جدید انگلیس مخالف این طرح بوده و از نگاه کارشناسان مسائل دریایی این راهکار نتیجه کوتاه مدتی برابر کشتی های انگلیس ارائه نمی دهد.

گاردین افزود، نزدیکان جانسون که ظاهراً طرفدار برجام هستند دلیلی نمی بینند که آمریکا از طرح ائتلاف دریایی اروپا در منطقه خلیج فارس مستثنی شود، چرا که این مساله می تواند به آینده روابط ویژه انگلیس و آمریکا صدمه بزند.

در عین حال کارشناسان مسائل دریایی هم معتقدند که طرح ائتلاف دریایی اروپا ممکن است ۴ ماه تا زمان عملیاتی شدن طول بکشد. در این مدت کشتی های انگلیسی از ترس توقیف توسط ایران مجبور هستند تا موقتاً پرچم های خود را پایین بیاورند.

این نشریه انگلیسی به نقل از مدیران شرکت های دریایی نوشت که هزینه موسوم به بیمه جنگ برای تردد کشتی ها در تنگه هرمز به شدت رو به افزایش است. به گفته آنها هزینه عبور یک کشتی در حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن وزن در محدوده ۵۰۰ هزار دلار برآورد می شود.

اسکای نیوز با این حال گزارش داد که اخیراً یک کشتی انگلیسی پس از ماجرای توقیف استنا ایمپرو از تنگه هرمز عبور کرده است. بر اساس این گزارش این کشتی از راه دور توسط ناو جنگی اچ ام اس مونتروز کنترل شده اما آن را اسکورت نکرده است.

اسکای نیوز این تحولات را اولین چالش بزرگ نخست وزیر جدید انگلیس خوانده است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیروز با انتشار پیامی در توییتر نوشت: توقیف نفت ایران توسط دولت ترزا می و به فرمان ایالات متحده، به زبان ساده و روشن، دزدی دریایی است.

وی افزود: ایران به دنبال تقابل نیست. ولی ما در خلیج فارس، ۱۵۰۰ مایل ساحل داریم. این آب‌های ما است و از آن محافظت خواهیم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.