از انجا که بازداشت یک مرجع تقلید،‌‎ ‎‌از نظر قوانین بین المللی و هم از نظر قانون اساسی مشروطه خلاف قانون ‎‌بود، علما تصمیم گرفتند تا با ارسال تلگراف ها و اعتراض به شاه و دولت وقت، قطعیت مرجعیت امام را به حکومت شاه یادآور شوند و شاه مجبور شد که امام را از حبس ‌‎ ‎‌به حصر به تعبیر خود امام منتقل کند.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از کتاب خاطرات حجت الاسلام والمسلمین فردوسی پور، پس از فوت مرحوم‌‎ ‎‌آیت‌الله بروجردی ‌‌این بحث مطرح بود ‌‌که چه کسی شایستگی مرجعیت‌‎ ‎‌را ‌‎ ‎‌دارد؟ ‌‌اما بعد از قصه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، عموم علماء بر شجاعت، عدالت و مرجعیت ‌‎ ‎‌امام خمینی اجماع پیدا کردند.

اما علمای مهاجر برای تایید مرجعیت امام چه کسانی بودند؟ حجت الاسلام والمسلمین فردوسی پور در خاطرات خود می نویسد: «22 نفر از فضلا و مدرسین قم جواب یک استفتاء ‌‌در این باره  را‌ ‎‌دادند و مرجعیت امام را امضاء کردند. برای محکم کاری و تثبیت مطلب استفتائی هم شد و مراجع عظام ‌‌مرجعیت ایشان ‌‌را تایید کردند و ۲۲ نفر از مدرسین ‌‎ ‎‌عالی مقام هم امضاء کردند و چاپ شد و منتشر در سراسر ‌‌کشور ‌‌شد ‌‌تا ‌‎ ‎‌بعضی از افرادی ‌‌هم ‌‌که شک داشتند شک آنها هم برطرف بشود. مساله ‌‎ ‎‌مرجعیت امام یک مساله ای بود که همان اوایل شروع نهضت در زمان ‌‎ ‎‌مبارزه با لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی مطرح بود‌‌.
به عنوان مثال‌‌ در مشهد مقدس جمعی از طلاب قم و بعضی از علمای خود مشهد خدمت ‌حاج شیخ مجتبی قزوینی رسیده بودند و از ایشان سوال کردند که امروز ‌‎ ‎‎‌وضع ما از نظر تقلید چیست؟ از چه کسی باید تقلید بکنیم؟ ایشان ‌‎ ‎‌فرموده بودند از حاج آقا روح الله، که آن موقع حاج آقا روح‌الله گفته ‌‎ ‎‌می شد ‌‌و ‌‌امام گفته نمی شد.‌
تعدادی از مراجع عالیقدر و علمایی که در این حرکت شرکت داشتند عبارت بودند از: سید شهاب‌ الدین مرعشی نجفی، مرتضی حائری یزدی، سیدمحمدهادی میلانی، سیدعلی بهبهانی، خادمی، جزائری، خسروشاهی، روح‌اللَّه کمالوند، محمد صدوقی، سیدروح ‌اللَّه خاتمی، سیدمرتضی پسندیده، صدرالدین حائری شیرازی، ابراهیم امینی و...
مطابق مفهوم اصل دوم متمم قانون اساسی علمای تراز اول مصونیت داشته و حبس و توقیف و تبعید آنان مخالف قانون است زیرا که علمای تراز اول در قوانینی که از مجلسین بگذرد (از نظر موافقت یا مخالفت با شرع) حق رد و قبول دارند و بنابراین در مقامی فوق مجلس قرار گرفته و حاکم بر هیات قانونگذاران هستند.
یازدهم امرداد ۱۳۴۲ سرلشکر حسن پاکروان رییس سازمان اطلاعات و امنیت کشور، به دیدار آیت‌الله خمینی در پادگان عشرت آباد رفت و به وی اعلام کرد که او آزاد است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.