بوریس جانسون طی مراسمی که در کاخ باکینگهام برگزار شد، رسماً نخست‌وزیر انگلیس شد. ملکه انگلیس در این مراسم از رهبر محافظه‌کاران خواست دولت تشکیل دهد و بدین ترتیب جایگاه جانسون به عنوان نخست‌وزیر رسمیت پیدا کرد.

پیش از این، ترزا می، نخست‌وزیر مستعفی انگلیس آخرین سخنرانی خود را در این سمت ایراد و رسماً از این پست کناره‌گیری کرد.

می به برخی پرسش‌های نمایندگان پاسخ داد و از عملکرد خود و کابینه‌اش دفاع کرد. برخی نمایندگان او را ستایش و برخی هم از او انتقاد کردند.

او در جلسه خداحافظی از پارلمان به عنوان نخست‌وزیر، خطاب به جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، از او خواست که مانند خودش از رهبری حزبش کناره‌گیری کند.

می در پایان بحثش با کوربین گفت: به عنوان رهبر حزبی که پذیرفته زمان کارش تمام شده، شاید بتوانم به او بگویم که همین کار را بکند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر قبلی انگلیس هم که سه سال پیش از مقامش کناره‌گیری کرد، از آخرین جلسه حضورش در پارلمان به عنوان فرصتی برای حمله به جرمی کوربین استفاده کرد.

ترزا می پس از جلسه پارلمان برای آخرین بار در مقابل دفتر نخست‌وزیری حاضر شد و اعلام کرد به محل اقامت ملکه الیزابت می‌رود تا با تقدیم استعفانامه، پیشنهاد کند که وظیفه تشکیل کابینه به بوریس جانسون محول شود.

او نخست‌وزیری انگلیس را بزرگ‌ترین افتخار خواند و برای فرصت ایفای نقش در این مقام تشکر کرد.

ترزا می که دومین نخست‌وزیر زن انگلیس بود، گفت، با حضورش در این مقام باعث شده، هر دختری که او را به عنوان نخست‌وزیر دیده، می‌داند که هیچ سقف و محدودیتی برای دستاوردهای زنان وجود ندارد.

او خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را اولویت فوری دولت بوریس جانسون دانست و گفت، بریگزیت باید به نحوی محقق شود که منافع همه بخش‌های پادشاهی متحده بریتانیا را تأمین کند.

57915683

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.