رابرت مولر بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا که پس از ۲ سال تحقیق در این باره گزارش خود را منتشر کرده، عصر پنجشنبه این مطلب را در جلسه شهادت دهی در کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا مطرح کرد.

به نوشته تارنمای خبری هیل، «کن باک» عضو جمهوریخواه این کمیته از مولر پرسید که آیا می توان علیه یک رئیس جمهوری (آمریکا) پس از پایان دوره اش اعلام جرم کرد؟ و مولر در پاسخ به این پرسش گفت بله.

مولر همچنین پس از آنکه این نماینده جمهوریخواه پرسش خود را تکرار کرد، تاکید کرد که عقیده وی این است که می توان یک رئیس جمهوری آمریکا را پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش متهم به یک جرم کرد.

براساس دستور العمل های وزارت دادگستری آمریکا نمی توان علیه یک رئیس جمهوری مستقر در این کشور را به دلیل احتمال اخلال در فعالیت های اجرایی وی در دادگاه اعلام جرم کرد.

مولر در پاسخ به این پرسش که چرا وی ۱۰ مورد از اقدامات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را که حاکی از پیشگیری از اجرای عدالت است، در گزارش خود جای داده اما در نتیجه گیری از متهم کردن وی خودداری کرده، به این دستور العمل وزارت دادگستری کشورش اشاره کرد.

این اقدام مولر و فضایی که گزارش او برای اتهام های احتمالی علیه ترامپ ایجاد کرده، باعث شده است که دمکرات های مجلس نمایندگان آمریکا با تمرکز روی این موضوع، تلاشی را برای استفاده از موارد مطرح شده توسط مولر برای آغاز فرایند استیضاح ترامپ شروع کنند.

صدها تن از دادستان های  پیشین فدرال آمریکا و مقام های پیشین وزارت دادگستری این کشورها در نامه ای اعلام کرده اند که اگر دستورالعمل ویژه این وزارتخانه برای حمایت از رئیس جمهوری مستتقر نبود، با گزارش مولر می شد علیه ترامپ اعلام جرم کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.