رویترز گزارش داد، مسئله تایوان، یکی از موارد متعدد مورد بحث در روابط تنش‌دار آمریکا و چین به شمار می‌رود؛ این موارد شامل جنگ تجاری، تحریم‌های آمریکا و حضور در حال افزایش نظامیان چین در دریای چین جنوبی است. ایالات متحده نیز در این دریا، گشت‌های نظامی آزاد دارد.

چین اخیرا هشدار داده است که در صورت بروز هر گونه اقدام علیه استقلال تایوان، آماده جنگ است. این کشور هم‌چنین آمریکا را به تضعیف ثبات جهانی متهم کرده و فروش تسلیحات به جزیره خودمختار تایوان را نیز محکوم کرده است.

طبق مشاهدات، ناو اعزام شده به این تنگه که پهنایی ۱۸۰ کیلومتری دارد، ناو "آنتی‌تام" نام دارد.

فرمانده "کلای داس"، یکی از سخنگوهای ناوگان هفتم ارتش آمریکا، در این خصوص اظهار داشته است: "این اعزام [کشتی] به تنگه تایوان، نشان‌دهنده پایبندی آمریکا به باز و آزاد بودن اقیانوس هند-آرام است"؛ وی افزود: "ارتش آمریکا، به پرواز، دریانوردی و انجام عملیات در هر جایی که قوانین بین‌الملل اجازه می‌دهد، ادامه خواهد داد".

اعزام این ناو، خطر افزایش تنش تایوان و چین را در پی خواهد داشت و از دید تایوان، به عنوان نشانه‌ای از حمایت دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در بحبوحه افزایش تنش میان تایپه و پکن است.

آمریکا، با تایوان روابط رسمی ندارد اما به این جزیره کمک می‌کند تا ابزار و اقدامات دفاعی از خود را فراهم کند. آمریکا اصلی‌ترین منبع تامین تسلیحات برای تایوان به شمار می‌رود.

وزارت دفاع تایوان اظهار داشته که این کشتی آمریکایی، تنگه تایوان را در جهت رو به شمال طی کرده است و تایوان نیز این اقدام را از نزدیک نظارت می‌کرده است.

تسای اینگ‌ون، رئیس‌جمهور تایوان در پاسخ به سوال گزارشگران درخصوص حضور این ناو اظهار داشته است: "تایوان بر سر آزادی، دموکراسی و حق حاکمیت خود کوتاه نمی‌آید؛ مسئولیت ثبات تنگه و منطقه، متوجه هر طرفی است؛ چین این مسئولیت را دارد و ما نیز متقبل مسئولیت خود هستیم".

چین، همواره درصدد افزایش فشار هم‌سو با ادعای حاکمیت بر جزیره دموکراسی محور تایوان بوده است؛ چین تایوان را حیاط خلوت خود براساس سیاست چین واحد می‌داند.

روز پیش، "وو کیان"، سخنگوی وزارت دفاع چین در کنفرانس خبری که جهت معارفه "اوراق سفید" دفاعی صورت گرفت، بیان داشت: "اگر افرادی قصد جدا کردن تایوان از کشور را داشته باشند، ارتش چین آماده خواهد بود تا برای دفاع از حاکمیت ملی، اتحاد و تمامیت ارضی، جنگ کند". این اوراق سفید که اولین نمونه مشابه طی چندین سال‌ است و نگرانی‌های استراتژیک ارتش را تعیین می‌کند، بیان‌کننده این موضوع است که چین، بیشترین تلاش خود را برای اتحاد مجدد صلح‌آمیز با تایوان صورت خواهد داد.

چین طی تمرینات نظامی سال‌های گذشته، به صورت مکرر دست به اعزام کشتی‌ و هواپیماهای نظامی برای محاصره تایوان زده است و تلاش کرده تا این جزیره را از لحاظ بین‌المللی منزوی کند؛ این منجر به کاهش هم‌پیمانان دیپلماتیک باقی‌مانده تایوان شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.