بوریس جانسون، شهردار سابق لندن، نتیجه (پسر نوه) علی کمال، آخرین وزیر کشور امپراتوری عثمانی است؛ اجداد بوریس جانسون، مایه افتخار بسیاری از ترک‌ها شده است.

علی‌رغم اظهارات بعضا ناامیدکننده او درخصوص ترکیه که شامل بیانات طنزی در مورد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه می‌شود و یا نامه درخواست جانسون در سال ۲۰۱۶ برای وتو کردن ورود ترکیه به اتحادیه اروپا توسط انگلیس که به دیوید کامرون، نخست‌وزیر وقت نوشته بود، بعضی از رسانه‌های ترکیه، وی را به طرز مهربانانه‌ای "بوریس ترک" نامیدند.

روزنامه اپوزیسیون "سوزجو"، با تیتر "نوه عثمانی نخست‌وزیر می‌شود"، به ریشه جانسون در استان چانقری که زادگاه علی کمال بوده است، اشاره کرد.

علی کمال نیز همانند بوریس جانسون، در ابتدا خبرنگار بوده و بعدها وارد عرصه سیاست شد که به سرانجامی بد منتهی شد و در اواخر امپراتوری عثمانی، توسط ملی‌گرایانی که برای تاسیس کشور ترکیه مبارزه می‌کردند، دستگیر و کشته شد.

اردوغان پیش‌تر در پیامی توئیتری، انتصاب بوریس جانسون را تبریک گفت و افزود که روابط ترکیه و بریتانیا در آستانه توسعه است. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز با به اشتراک‌گذاری ویدئویی در حساب توئیتری خود که طی آن، خبرنگاران ترکیه‌ای طی دیدار جانسون از آنکارا، از وی در مورد ریشه ترکی‌اش سوال می‌پرسند، به او تبریک گفت.

خبرگزاری دی‌اچ‌ای ترکیه نیز به نقل از یکی از ساکنان روستای "کلفت" استان چانقری، بیان داشته است که برای آن‌ها، این موضوع که کسی از روستایشان نخست‌وزیر شده باشد، مایه افتخار است و این روستایی افزوده است که موهای بور جانسون نیز از نیاکان ترک او به میراث مانده است.

روابط خود بوریس جانسون با ترکیه، افت و خیزهایی داشته است. سه سال پیش، جانسون موفق به دریافت جایزه یک مجله بریتانیایی شد که از مخاطبانش خواسته بود تا یک طنز "هر چه کثیف و توهین‌آمیزتر" درباره اردوغان بسرایند؛ او بعدها بیان داشت که رهبر ترکیه، هنگام دیدار با وی به این طنز اشاره نکرده بود.

مذاکرات ورود ترکیه به اتحادیه اروپا، در حال حاضر متوقف شده است و این در حالی است که جانسون، حدود سه ماه زمان دارد تا بریتانیا را در تاریخ سی و یکم اکتبر از این اتحادیه خارج کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.