خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز پنجشنبه گزارش کرد بندرت دیده شده است کره شمالی حاضر به شرکت در این اجلاس نشود اما این بار به اطلاع مقام‌های آسیای جنوب شرقی رسانده است که در اجلاس حضور نخواهد یافت.

«آسه‌آن» مجموعه‌ای از ۱۰ کشور واقع در جنوب شرقی آسیا است که برای توسعه اقتصادی، برقراری ثبات سیاسی کشورهای عضو انجمن و ثبات منطقه تلاش می‌کنند این انجمن در سال ۱۹۶۷ توسط تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی و اندونزی شکل گرفت، سپس کشورهای ویتنام، میانمار، لائوس، کامبوج و برونئی نیز به آن پیوستند «آسه‌آن» علاوه بر رشد سیاسی و اقتصادی، بر پیشرفت‌های اجتماعی، تکامل روابط اجتماعی-فرهنگی بین کشورهای عضو و تعیین راهبردهایی برای حل مشکلات منطقه نیز تأکید دارد.

این اجلاس روز دوم آگوست (۱۱ مرداد) در شهر بانکوک تایلند برگزار می‌شود و شرکت نکردن کره شمالی در آن به منزله این است که راه برای برگزاری دور تازه ای از مذاکرات میان این کشور و آمریکا درباره مساله هسته‌ای شبه جزیره کره بسیار ناهموار است.

گزارش خبرگزاری رسمی کره جنوبی حاکی است وزیر خارجه کره شمالی قرار بود در حاشیه این اجلاس در تایلند از دو کشور این منطقه نیز دیدار کند که این دیدارها هم لغو شده است.

کره شمالی در این اجلاس برای تشریح مواضع خود درباره مساله هسته‌ای شبه جزیره کره و مسائل امنیتی و منطقه‌ای استفاده می کرده است اما لغو این سفرها نشان می‌دهد که این کشور همچنان از فشارهای اقتصادی فزاینده آمریکا و شورای امنیت ناخرسند است پیونگ یانگ در همین راستا امروز اقدام به آزمایش دو موشک بالستیک کوتاه برد کرد.

از سال ۲۰۰۰ میلادی به این طرف بجز سال‌های ۲۰۰۱ ، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۹ میلادی، کره شمالی همیشه در این اجلاس شرکت کرده است.

این احتمال می‌رفت که وزیر خارجه کره شمالی در حاشیه اجلاس منطقه‌ای «آ.سه.آن» دیداری هم با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا داشته باشد ولی به نظر می‌رسد لغو این برنامه به این دلیل است که کره شمالی نمی خواسته است چنین ملاقاتی انجام شود.

اگرچه سران آمریکا و کره شمالی دیداری غیرمنتظره در پایان ماه گذشته میلادی داشتند، اما از آن زمان تاکنون تحول مثبتی در روابط دو کشور رخ نداده و کره شمالی پس از آن نیز دست به آزمایش‌های موشکی نیز زده است.

گزارش حاکی است که واشنگتن در تلاش است برای برخی دیدارها با مقام های کره شمالی برنام ریزی کند اما این کشور تاکنون پاسخی به این درخواست‌ها نداده است.

کره شمالی که از برنامه آمریکا و کره جنوبی برای برگزاری رزمایش مشترک عصبانی است امروز پنجشنبه دو موشک به دریای شرقی پرتاب کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.