«هوا چون اینگ» روز پنجشنبه در مصاحبه مطبوعاتی در پکن با خبرنگاران چینی و خارجی خاطر نشان کرد صلح، امنیت، ثبات و رشد منطقه خلیج فارس به کل منطقه خاورمیانه و جهان پیوند خورده است.

وی در پاسخ به سوالاتی مبنی بر تشکیل ائتلاف حراست از نفتکش ها این موضوع را عنوان کرد و گفت که ایجاد یک نظام امنیتی جدید و جامع و بر اساس همکاری های مشترک و پایدار در یک بستر جمعی و بر اساس مفاهیم امنیتی نوین از اهمیت بالایی برخوردار است.

این سخنگو گفت: به باور چین نظم و امنیت در خلیج فارس باید مورد حراست قرار گیرد و روابط دوستانه و حسن همجواری کشورهای این منطقه بر اساس منافع و اعتماد متقابل باید در دستور کار قرار گیرد.

«هوا» اظهار کرد کشورها باید با احترام با یکدیگر برخورد کرده و از نفوذ بیگانگان در این منطقه و در امور داخلی خود جلوگیری کنند ضمن آنکه جامعه بین المللی باید به پیشبرد صلح و امنیت در منطقه مساعدت کرده و نقش سازنده ای در تثبیت صلح و ثبات داشته باشد.

وی درباره ایده روسیه برای ایجاد نظام جمعی اشتراکی امنیتی در خلیج فارس با همکاری کشورهای منطقه و بدون حضور بیگانگان گفت: چین از ایده روسیه استقبال می کند و مایل است ارتباطات و همکاری ها و رایزنی هایی با طرف های ذی ربط در این باره داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در بخش دیگری از اظهاراتش به حرکت ناوشکن آمریکایی به سمت تنگه تایوان اشاره کرد و گفت: تایوان مهمترین و حساس ترین مساله در روابط چین و آمریکا است. 

«هوا» از طرف آمریکایی خواست به اصل یک چین پایبند بوده و بیانیه های مشترک دو کشور را مراعات کرده و به شکل مناسب با این مساله برخورد کند و بیش از این به روابط دو کشور لطمه نزند و با چنین تحرکاتی صلح و امنیت و ثبات تنگه تایوان را به خطر نیندازد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.