«هیثم الجبوری» رئیس کمیسیون مالی پارلمان عراق، در یک گفت و‌گوی تلویزیونی گفت که برخی خبرها از تصمیم دولت آمریکا برای تحریم ۶۷ سیاسی عراقی خبر می‌دهند.

به نوشته پایگاه خبری العربی الجدید،  اعلام این خبر یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که دولت آمریکا چهار شخصیت شناخته شده عراقی را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. دو تن از این افراد از فرماندهان الحشد الشعبی بودند.

الجبوری در این مصاحبه گفت که کمیسیون مالی پارلمان عراق منتظر است تا دولت آمریکا دلایل و اسناد خود را در خصوص ادعای فساد و پولشویی این افراد ارائه دهد تا نهادهای عراقی درباره آنها تحقیق کنند.

او همچنین از احتمال وجود اهداف سیاسی در پشت پرده این تحریم‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت که تنش میان آمریکا و ایران، تأثیرات سیاسی بر عراق گذاشته است.

در همین حال کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز از دولت آمریکا خواسته است تا دلایل روشن خود را در خصوص این تحریم‌ها اعلام کند و همزمان برخی نمایندگان از جمله اعضای ائتلاف الفتح در پارلمان در حال جمع‌آوری امضاء برای محکوم کردن اقدام واشنگتن هستند.

«حسن الکعبی» رئیس فراکسیون بدر در پارلمان هم در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با هشدار به آمریکا گفت که در صورت تحریم رهبران الحشد الشعبی موضع بسیار سختی از سوی عراق منتظرشان خواهد بود.

او همچنین از پارلمان، وزارت خارجه و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق (عادل عبدالمهدی) خواست تا موضع محکمی در قبال تحریم‌های آمریکا در صورت هدف قرار دادن رهبران الحشد الشعبی اتخاذ کنند.

او تأکید کرد: «آمریکا با آتش بازی می‌کند و تلاش دارد الحشد الشعبی را مجبور به حمله به مواضع خود کند تا بهانه‌ لازم را برای اقدامات جدید در هیأت سازمان ملل داشته باشد.»

دولت آمریکا پیشتر جنبش النجباء عراق و «شیخ اکرم الکعبی»، دبیرکل این جنبش را که زیرمجموعه نیروهای الحشد الشعبی است، در لیست تحریم‌های خود قرار داده بود.

تحریم‌های آمریکا در حالی علیه گروه‌های زیر مجموعه سازمان الحشد الشعبی اعمال می‌شود که این سازمان طی بخشنامه‌های دولت‌های عراق بخشی از نیروهای مسلح این کشور به شمار می‌رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.