فرحان حق معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در نشست خبری خود به دیدار آنتونیو گوترش با رئیس کمیته حقوق جدایی ناپذیر فلسطینیان درباره تخریب منازل در "صورباهر" گفت وگو کرد.

نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه به رغم انتقادات جهانی و اعتراضات فلسطینی ها، عملیات تخریب منازل فلسطینی ها در منطقه قدس را آغاز کردند.

نیروهای صهیونیستی همراه با بولدوزر برای تخریب حدود ۱۰۰ خانه متعلق به فلسطینی‌ها به روستای "صورباهر" در منطقه "وادی الحمض" در منطقه قدس حمله ور شدند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، عملیات تخریب منازل که از نیمه شب گذشته آغاز شده، موجب ویرانی بیش از ۲۰ آپارتمان در این ساختمان‌ها شده است.

ارتش رژیم صهیونیستی این ساختمان‌ها را نزدیک به دیوار جدا کننده در منطقه اشغالی کرانه باختری می‌داند؛ دیواری که با نام "دیوار آپارتاید" از آن یاد می‌شود.

دادگاه رژیم صهیونیستی ماه گذشته میلادی به نفع ارتش این رژیم رأی به تخریب منازل فلسطینی‌ها در این منطقه داد.

در همین راستا، اتحادیه اروپا و فرانسه به صورت جداگانه روز دوشنبه با غیرقانونی خواندن سیاست شهرک سازی صهیونیست‌ها، از تل آویو خواستند تا تخریب منازل فلسطینیان را هرچه زودتر متوقف کند.

سازمان همکاری اسلامی، قطر، اردن و گروه‌های فلسطینی نیز این اقدام ضد فلسطینی را محکوم کردند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه ای از رژیم صهیونیستی خواست تا تخریب خانه های فلسطینیان در شرق بیت المقدس را متوقف کند.

رژیم صهیونیستی از مسائل امنیتی به بهانه اخراج فلسطینی‌ها از اراضی مادریشان استفاده می‌کند تا شهرک سازی های خود را در این مناطق گسترش دهد. تمام شهرک سازی ها در اراضی اشغالی فلسطینی‌ها از نظر قوانین بین المللی غیر قانونی است.

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ قسمت‌هایی از کرانه باختری از جمله قدس را اشغال کرد. این رژیم مدعی است این ساختمان‌ها به صورت غیرقانونی نزدیک به موانع نظامی ساخته شده است.

ساکنان این منطقه جایی را برای ساخت خانه ندارند و فشار رژیم صهیونیستی اجازه ساخت خانه در اراضی مادری فلسطینی‌ها را از آنها گرفته است.

روز گذشته همچنین آمریکا با پیشبرد پیش نویس بیانیه ریاستی ارائه شده از سوی کویت و اندونزوی در محکومیت این اقدام صهیونیست ها مخالفت کرد همچنان که روز دوشنبه جیسون گرینبلات دستیار ترامپ و نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات بین المللی تاکید کرده بود تلاش نهادهای بین المللی از جمله شورای امنیت برای حل این بحران، بی فایده است.

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین درباره آزمایش موشکی اخیر کره شمالی گفت: دبیرکل در این باره نگران است و خواستار ازسرگیری سریع گفت وگو میان آمریکا و کره شمالی بر اساس توافق سران این دو کشور در دیدار ماه ژوئن شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.