رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران از دستورالعمل جدید اتحادیه مبنی بر توقف اجاره خانه‌های گران در سطح شهر تهران خبر داد و گفت: رییس جمهوری از قیمت ۳۰ درصدی نرخ اجاره بها خبر داده است و موجران باید به زیر این قیمت پیشنهادات خود را مطرح و از نرخ اعلامی دولت بالاتر نروند.

همزمان با وارد شدن به دومین ماه تابستان و پیک جابجایی مستاجران، جهش قیمت ها در بازار اجاره ادامه دارد.

البته افزایش قیمت در بازار رهن و اجاره محدود به شهرهای بزرگ نبوده و موجران در شهرهای اطراف تهران نیز قیمت‌گذاری ملک خود را بر اساس جهش قیمت در سایر بازارها افزایش داده اند.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی چند روز پیش اعلام کرد برای اولین بار در تاریخ در یکسال گذشته قیمت مسکن متاثر از نرخ ارز افزایش یافته است و این درحالی است که قیمت مسکن تابعی از شاخص تورم است.

افزایش قیمت ها، رشد تقاضا در بخش مسکن اجاره ای را افزایش داده است و صف جاماندگان از خرید مسکن خود عاملی بر افزایش حباب قیمت اجاره بها به خصوص در تهران شده است.

دولت دوازدهم از ابتدای سال با اجرای طرح اقدام ملی تصمیم گرفت تا منابع کلانی را صرف ساخت مسکن کند و با عرضه بیشتر مسکن قیمت ها را کاهش و نهایتا روی قیمت اجاره بها تاثیر بگذارد.

بر این اساس تولید و عرضه یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تا دو سال آینده را در دستور کار قرار داده است که بخشی از این رقم به تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر بازمی گردد.

در کنار این طرح دعوت از سرمایه گذاران با اختصاص امتیاز ویژه زمین رایگان به آنها برای ساخت واحدهای استیجاری برنامه مهم دیگر دولت است که البته هنوز روی کاغذ مانده و دولت درحال مذاکره با بخش خصوصی برای اجرای آن است.

برنامه توسعه ای مسکن که با شتاب درحال اجرا است این توقع را ایجادکرده است که قیمت اجاره بها کاهش یابد با این حال در اوج فصل جابجایی مستاجران خبری از کند شدن رشد اجاره ها به چشم نمی خورد.

بنگاههای املاکی در بیشتر از سه منطقه تهران خبر می دهند که تلاش بیشتر مستاجران تمدید قراردادهای اجاره است با این حال نرخ های پیشنهادی موجران بیشتر از ۳۰ درصد بوده و گاهی در برخی مناطق شهر تهران به افزایش ۵۰ درصدی هم می رسد. موضوعی که بسیاری از مستأجران را ناگزیر به تغییر محدوده زندگی یا نقل مکان از شهرهای بزرگ به شهرهای اقماری کرده است.

به گفته یک مشاور املاکی در شمال غرب تهران، رهن کامل در مناطق میانی شهر تهران به متری ٢‌میلیون تومان رسیده و در مناطق بالاتر این رقم به ١٠‌میلیون تومان هم افزایش پیدا کرده است.

حتی مستاجران اقبال بیشتری به اجاره خانه‌های قدیمی دارند که آن هم در حال نزدیک شدن به قیمت رهن واحدهای نوساز است و نتوانسته قیمت سال گذشته خود را حفظ کند.

در همین راستا «مصطفی قلی خسروی» رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در خصوص میزان افزایش اجاره‌بها در مناطق مختلف شهر تهران به خبرنگار ایرنا، گفت: سامانه‌ای که میزان نرخ اجاره‌بها را در مناطق مختلف شهر و یا به طور کلی در سطح استان نشان دهد وجود ندارد و شرایط کلی اقتصادی کشور می‌تواند چراغ سبزی به کاهش یا افزایش قیمت‌ها باشد.

وی گفت: به دلیل کسادی در بازار فروش مسکن شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم. اعلام وزیر راه و شهرسازی در خصوص وا دادگی قیمت مسکن و اینکه بهتر است مردم تا شکست حباب قیمتها خانه‌ای خریداری نکنند و در عین حال کاهش نسبی قیمت ارز منجر به کاهش نسبی ۱۵ تا ۲۲ درصدی نرخ مسکن در مناطق مختلف تهران شده است.

به دلیل کسادی در بازار فروش مسکن شاهد کاهش قیمت ها هستیم.اعلام وزیر راه و شهرسازی در خصوص وا دادگی قیمت مسکن و اینکه بهتر است مردم تا شکست حباب قیمت ها خانه ای خریداری نکنند و در عین حال کاهش نسبی قیمت ارز منجر به کاهش نسبی ۱۵ تا ۲۲ درصدی نرخ مسکن در مناطق مختلف تهران شده است.

وی گفت: در ‌این شرایط و از آنجایی که اجاره تابعی از قیمت مسکن است نرخ اجاره‌بها باید کاهش داشته باشد.

قلی خسروی با بیان اینکه در سال ٩٧ شاهد رشد بیش از صد درصدی قیمت مسکن بودیم گفت: وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی از رشد ١١٢‌ درصدی قیمت مسکن خبر دادند که این موضوع از عوامل اصلی رشد اجاره‌بها بوده است؛ چرا که شاخص اصلی اجاره‌بها را قیمت مسکن تعیین می‌کند اما اکنون که وارد دوره کسادی شده‌ایم به تبع باید نرخ اجاره هم کاهش یابد.

وی با اشاره به جلسه اخیر رییس جمهوری با مسئولان بخش مسکن در کشور گفت: در این جلسه رییس جمهوری از قیمت ۳۰ درصدی نرخ اجاره بها خبر داده است و موجران باید به زیر این قیمت پیشنهادات خود را مطرح و از نرخ اعلامی دولت بالاتر نروند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اضافه کرد:اکنون بنگاه‌های مشاور املاک به صورت خودجوش بر شیشه های مغازه‌های خود اعلامیه هایی را نصب کرده‌اند که از اجاره دادن خانه‌هایی با قیمت‌های غیرمتعارف خودداری می‌کنند.

خسروی گفت: ضمن اینکه از همکاران خود تقدیر می کنیم از اعضای صنف اتحادیه املاک می‌خواهیم که این پویش خودجوش را ادامه دهند و فروش و اجاره خانه‌هایی با نرخ های غیرمتعارف را متوقف کنند.

وی خبر داد با اینکه این اقدام خودجوش بود اما اکنون درغالب یک دستورالعمل به بنگاه‌های املاکی ابلاغ شده است.

به گفته خسروی شرایط کشور در ۵ سال گذشته به گونه‌ای بود که از ساخت و ساز غفلت شد و همین باعث شد که نظم عرضه و تقاضا بهم بخورد و جهش قیمتی پیش بیاید.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه بعد از انقلاب ۴ بار جهش قیمت داشتیم اما هیچ کدام از نرخ ارز تبعیت نمی کرد، گفت:کمبود مسکن از اوایل انقلاب در دوره های مختلف جبران شده است و بی انصافی است بگوییم مسکنی در این کشور تولید نشده است؛ اکنون نیز بعد از گذشت ۵ سال برنامه دولت برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بازار را به حالت تعدیل بازخواهد گرداند

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.