حجت الاسلام سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه پنجم مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه تهران به امامت عالم مجاهد، مرحوم آیت الله طالقانی است، اظهار کرد: طبق آیه قرآن، نماز جمعه را در برنامه زندگی خود قرار دهید و بدانید که نماز جمعه گره خورده به ایمان شماست، نماز جمعه ذکر خداست و یاد خدا را زنده بدارید و به خطبه‌ها بها بدهید. .

او ادامه داد: وظیفه خطیب نماز جمعه این است که دل‌ها را متوجه خدا کند، لازم است که در نماز شتاب داشته باشید و اول وقت بخوانید، نماز جمعه را فدای اولاد و غیر اولادتان نکنید.

اهم صحبت‌های او به نقل از خبرگزاری‌ها از این قرار است:

* نماز جمعه ظرفیت ارزشمندی برای نظام است، تریبون فراجناح و فراحزب است، ولی تریبون ولایت هم است بنابراین باید رهنمودهای ولایت رهنمودهای ولایت را در آن تبلیغ کرد.

*رسانه‌ها چه مکتوب چه فضای مجازی، نماز جمعه را تخریب نکنند، خوشحال نباشند که نماز جمعه خلوت شده است. تخریب نماز جمعه سرمایه سوزی است. الحمدالله صداوسیما در میدان است و انتظار می‌رود که تلاش بیشتری کنند و برنامه‌هایی برای تشویق مردم برای نماز جمعه بگذارند.

*امام علی علیه السلام فرمودند بندگان خدا برای خدا حریم نگه دارید؛ با اعمال تان بر مرگ پیشی بگیرید چرا که اعمال شما سرمایه ابدیت شماست از جمله همین نماز جمعه یک عمل به عنوان یک عمل صالح برجسته در پرونده اعمال تا نصف خواهد شد.

* مومنان در برنامه زندگیشان باید نماز جمعه را قرار دهند، نکند در برنامه های روز جمعه هر برنامه‌ای باشد به غیر از نماز جمعه.

* خطبه ها بخشی از نماز جمعه است و  باید به خطبه ها هم بها داده شود البته وظیفه خطیب نیز این است که دلها را متوجه خدا کند.

* همچنین نباید مزاحم برای نماز جمعه ایجاد کرد یعنی همزمان با نماز جمعه هیچ کاری را نباید قرار دهیم.

* ائمه جمعه باید مطالعه کرده سخن بگویند و تحلیل‌های جذاب عرضه کنند؛ اینها باید خود را مدیون مردم بدانند مردمی که وقت می‌گذارند چرا که حضور مردم نوعی امانت است لذا باید امانت‌دار شایسته وقت مردم باشند.

* همچنین ستاد های نماز برای اینکه نماز جمعه باشکوه برگزار شود زحمات زیادی می‌کشند لذا باید تلاش کنند محل مناسب سرمایش و گرمایش صحیح و مطلوب و فضای معطر و تکریم نمازگزاران در دستور کارشان باشد.

* جنگ در هشت سال دفاع مقدس با همین نماز جمعه ها مدیریت شد، در عرصه سیاسی انتخابات و موارد دیگر نیز این نماز جمعه‌ها نقش داشت. در عرصه حوادثی که پیش می‌آمد مانند کمک به حادثه دیدگان زلزله سیل و مواردی اینگونه نمازجمعه کمک می کرد بنابراین تقویت نماز جمعه تقویت یک سرمایه است.

* مسئولان نظام در سراسر کشور به ویژه در نماز جمعه تهران باید به این نکته توجه داشته باشند که حضورشان در نماز جمعه تعظیم شعائر است؛ همچنین به نفع خودشان است چرا که این از جلوه های مردمی بودن آنها است.

*مسئولان اگر بخواهد مردمی باشند یکی از راه‌های آن حضور در نماز جمعه است چه گره هایی با حضور در نمازجمعه حل می شود.

*دزدی دریایی انگلیسی‌ها یادآور انبوه جنایت‌های این روباه پیر استعمارگر است.موارد جنایت این دولت استعمارگر را شمرده‌ام که ۳۷ بند شد و آن را به سرعت می خوانم تا انگلیسی ها هم بشنوند که چرا مردم ایران یکپارچه نفرت از این روباه مکار استعمارگر هستند.

*انگلیس، این دولت سیاه در تکه پاره‌کردن و تجزیه ایران در خط مقدم است که موارد آن در سال‌های ۱۸۷۲ ، ۱۹۰۱، ۱۸۵۷، ۱۸۸۷ و ۱۹۷۱ میلادی بود. در غارت کشور هم انگلیسی‌ها در خط مقدم قرار دارند که به عنوان نمونه می توان به قرارداد رویتر در سال های  ۱۸۷۲، ۱۸۹۰ و ۱۹۰۱ میلادی اشاره کرد.در قحطی بزرگ جنگ جهانی اول از ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹ میلادی ۴۰ درصد مردم ایران جمعیتی حدود ۸ تا ۱۰ میلیون نفر، از گرسنگی جان خود را از دست دادند و انگلیس خط مقدم این قحطی بود.

*فردا سالگرد عملیات مرصاد است، منافقین با همدستی صدام به غرب کشور حمله کردند و به خیال بچه‌گانه خودشان فکر کردند به کشور ما آسیب می‌رسانند، اما دیدید که رزمندگان ما بر سر منافقین فرود آمدند و کمر آنها شکستند و باید گفت  ۸۰ درصد منافقین در این عملیات از بین رفتند. پیروزی در این عملیات بزرگترین شکست برای صدام، منافقین و آمریکا بود. منافقین همان داعش‌های اول انقلاب هستند، کارهایی که امروز داعش می‌کند آن‌ها در اول انقلاب انجام می‌دادند.  ۱۷ هزار نفر را این جنایت کاران به شهادت رساندند.

* منافقین دم افطار زنگ خانه مردم را می‌زدند که نذری آوردیم وقتی مادر بچه بغل در را باز می‌کرد با نارنجک او و فرزندش را به شهادت می‌رساندند.منافقین امروز خار و ذلیل شده‌اند، آن‌ها امروزامروز نوکر آمریکا و اسرائیل هستند.

*طی چند هفته گذشته حدود ۷ اظهار و قدام انقلابی در کشور داشته‌ایم، هیچ‌گاه شیرینی برخورد مقام معظم رهبری در دیدار نخست وزیر ژاپن در خصوص تحقیر ترامپ را از یاد نخواهیم برد. طی این چند هفته پیام‌های عزت و ذلت ناپذیری از ایران مخابره شد مبنی بر اینکه زیر بار نمی‌رویم و به اسم مذاکره کنار میز تسلیم نمی‌نشینیم و این پیام هیهات من‌الذله است.

*اسقاط پهپاد توسط  جمهوری اسلامی ایران  نماد اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. همچنین توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز که متخلف بود و قوانین دریایی را زیر پا گذاشته بود برای انگلیس مایه سرافکندگی بود، روزی روزگاری این روباه مکار در ایران دولت عوض می‌کرد و سر کار می‌آورد.

*دیپلمات‌های ما هم این مواضع عزتمندانه را برای مذاکره در نظر داشته باشند.

* ۱۷جاسوس آمریکایی توسط سربازان گمنام امام زمان دستگیر شدند که هم به وقت اعلام و هم به وقت اقدام صورت گرفت و آنان به دستگاه قضا سپرده شدند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران بیان کرد: کاهش تعهدات برجامی از اقدامات ستودنی است که آفرین دارد. ۱۱ پیمان را آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها زیر پا گذاشتند که با وقاحت می‌گویند برخورد نداشته باشید اما عقل و منطق می‌گوید برخورد داشته باشید که مسئولان انجام دادند و خواست ملت این است که این راه ادامه پیدا کند.

*کار بعدی اقدام انقلابی با برخورد با بی‌حجابی است. بی حجابی در نظام جمهوری اسلامی جرم مشهود است و وظیفه نیروی انتظامی برخورد با این مسئله است که به خوبی صورت گرفت.

*می‌گویند برای این کار باید اقدام فرهنگی انجام داد، من به عنوان کارشناس دینی می‌گویم باید کار فرهنگی و اجرایی صورت گیرد. با اظهارات  نسجنیده دل متدینان را خون نکنید. این متدینان انقلاب و نظام را حفظ کرده‌اند. اینجا صحبت از تقابل نیست، صحبت از امنیت اخلاقی و روانی جامعه است.

*: این هفته از فلسطین هیات عالی رتبه دیداری با مقام رهبری داشتند. رژیم صهیونیستی می‌خواهد  فلسطین از یادها برود یک مسئله عربی بماند. همان طور که امام  راحل با اعلام روز قدس این دو توطئه را خنثی کرد و مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند جمهوری اسلامی در مسئله فلسطین جدی است.

*مقام معظم رهبری دو حکم ریاست بنیاد مستضعفان و کمیته امداد را ابلاغ کردند و در هر دو این احکام  بر این نکته تائید داشته باشید که به فکر تهی دستان باشند.منظور مقام معظم رهبری از تهی دستان گدایان نیست کما این که برخی از این گدایان بسیار ثروتمند هستند، منظور کسانی هستند که توان زندگی ندارند.

*خبرگزاری‌ها خبر دادند شیخ زکزاکی با وضعیت جسمانی بسیار وخیمی روبه‌رو است. زندانی ارتش هستند. فرزندان او را کشته‌اند و همسر و فرزندان باقی مانده در محاصره پلیس هستند مسئولان نیجریه بدانند که نباید با طناب پوسیده عربستان و رژیم صهیونیستی به چاه بروند زیرا در این صورت به قعر چاه خواهند رفت.حالا که ایران اسلامی آغوش خود را باز کرده است و می‌گوید بیمار شما را می‌پذیریم لبیک بگویید و بدانید اگر بلایی سر ایشان بیاید شما در خط مقدم خواهید بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.