وزارت دفاع کره جنوبی امروز (جمعه) اعلام کرد که هر کدام از موشک‌های شلیک شده توسط کره جنوبی پیش از سقوط کردن در دریا، حدود ۶۰۰ کیلومتر پرواز کردند.

 

یک مقام در وزارت دفاع کره جنوبی حین قرائت ارزیابی مشترک (با آمریکا) از شلیک‌های روز گذشته کره شمالی برای خبرگزاری «رویترز» گفت به‌نظر می‌رسد این موشک‌ها از نوع بالستیک کوتاه‌بُرد و با خصوصیاتی شبیه موشک روسی «اسکندر SS-۲۶» بودند.

بر این اساس، ارتش کره جنوبی ابتدا اعلام کرده بود که یکی از موشک‌ها حدود ۴۳۰ کیلومتر و دیگری ۶۹۰ کیلومتر پرواز کرده بودند.

ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی همچنین گفت که یکی از موشک‌های شلیک شده، از فناوری جدیدی برخوردار بود: «ما ویژگی‌هایی را تشخیص دادیم که نشان می‌دهد موشک دوم می‌تواند نوع جدیدی [از تسلیحات کره شمالی] باشد که به تحلیل و ارزیابی بیشتری نیاز دارد».

بامداد روز گذشته بود که منابع محلی از از شلیک دو موشک بالیستیک کوتاه‌برد توسط کره شمالی خبر داده و به نقل از یک مقام آمریکایی نوشتند که به نظر می‌رسد موشک‌های پرتاب‌شده مشابه موشک‌های کوتاه‌بردی است که کره شمالی ماه می ۲۰۱۹ (اردیبهشت‌ماه) شلیک کرده بود (جزئیات بیشتر).

آزمایش موشکی کره شمالی در حالی انجام گرفته است که مقامات این کشور پیش از این در خصوص برگزاری رزمایش ماه آینده میلادی کره جنوبی و آمریکا هشدار داده بودند.

همچنین چند روز پیش نیز «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی از یک فروند زیردریایی غول‌پیکر بومی بازدید کرد که کارشناسان احتمال می‌دهند با توجه ابعاد عظیم‌الجثه آن، قادر به حمل و پرتاب موشک‌های بالستیک باشد. (جزئیات بیشتر)

گزارش‌ها حاکی از آن است که سه دیدار «دونالد ترامپ» و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سنگاپور (۲۲ خرداد ۱۳۹۷)، ویتنام (۹ اسفند ۱۳۹۷) و منطقه غیرنظامی دو کره (۹ تیر ۱۳۹۸) نتوانسته اختلافات پیونگ یانگ و واشنگتن برای پیش بردن مذاکرات خلع سلاح اتمی کره شمالی را رفع کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.