خبرگزاری تاس امروز جمعه از ریودوژانیرو دومین شهر بزرگ برزیل که میزبان اجلاس وزیران بریکس است به نقل از سرگئ لاوروف نوشت: این طرح در اختیار همه اعضا قرار گرفته است و ما امیدواریم اعضای بریکس نیز از آن حمایت کنند.

لاوروف تاکید کرد که اقدامات ضدایرانی برخی کشورها منجر به افزایش تنش در خلیج فارس شده است و این روند ممکن است در نهایت منجر به وقوع رویدادهای خطرناک شود و در نتیجه خطر آغاز یک درگیری نظامی گسترده وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که ایران همچنان به برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام وفادار است هر چند که همکاران آمریکایی ما با وجود قطعنامه شورای امنیت از آن خارج شدند و تحریم های غیرقانونی و یکجانبه علیه تهران به اجرا گذاشته و دیگر کشورها را هم تهدید به همکاری با ایران و اجرای قطعنامه شورای امنیت می کنند.

وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: ما از شرکای ایرانی خود خواسته ایم خویشتنداری نشان دهند و یادآور می شوم که تهران همچنان به تعهدات خود در چارچوب برنامه هسته ای وفادار مانده است و تنها بخشی از تعهدات یکجانبه خود را برای تطبیق شرایط با توجه به بدعهدی دیگر طرف ها از جمله کشورهای غربی کاهش داده است.

وی گفت: ما از دیگر اعضای اروپایی برجام می خواهیم ضمن پذیرفتن مسئولیت خود برای حفظ توافق هسته ای با ایران، به تعهدات خود در قبال ایران مبنی بر روابط اقتصادی با تهران عمل کنند.

لاوروف با بیان اینکه تلاش های آمریکا برای از بین بردن برجام تاکنون بی نتیجه بوده است، افزود: اقدامات واشنگتن برای از بین بردن برجام ضربه جدی به رژیم منع گسترش سلاح های هسته ای خواهد زد.

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت در سوریه اشاره کرد و گفت: ما باید از پروسه بازسازی پس از جنگ در سوریه  حمایت کنیم و از همه اعضا دعوت می کنم که در این کار مشارکت کنند و از تلاش های دوستان چینی و هندی در این زمینه تشکر می کنم.

وی یادآوری کرد که وظیفه اصلی جامعه جهانی در سوریه باید حل وفصل اختلافات و تلاش در جهت بازگرداندن حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و از بین بردن تروریست ها و بازگشت پناهندگان به کشورشان باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اظهار داشت: مهمترین گام در مسیر اجرای قطعنامه سازمان ملل متحد درباره سوریه، آغاز به کار کمیته   قانون اساسی این کشور است که باید در اسرع وقت صورت گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.